E-bike accu zelf testen

E-bike accu zelf testen: is dat mogelijk?

Ben je benieuwd of je e-bike accu nog goed is? Je kunt natuurlijk een accutest laten uitvoeren bij een lokale fietsenmaker, maar er is ook een goede manier om je accu zelf thuis te testen.

Op deze pagina kom je alles te weten over het zelf testen van e-bike accu’s. Denk hierbij aan het testen met een multimeter, het demonteren van de batterij en hoe je het meten stapsgewijs uitvoert.

In dit korte filmpje wordt duidelijk hoe je de accuspanning meet.

Zelf e-bike accu testen met multimeter

De volgende test methode is lang niet zo uitgebreid en geavanceerd als de accutester bij je lokale fietsenmaker maar het geeft je wel een hoop inzicht in de staat van je accu. Voordat we beginnen met het meten zijn er een paar dingen die je moet weten.

De meeste fiets accu’s zijn 36 volt. Dit kun je ook zien op je accu zelf. Dit staat eigenlijk altijd vermeld ergens op de accu. Wanneer een 36 volt accu nieuw is geeft deze vaak iets meer dan 38 volt. Dit is de bedoeling. Je E-Bike accu kan op papier maximaal 42 volt produceren. Dit is op het moment dat hij helemaal is opgeladen en niet gebruikt wordt.

Naast een maximum voltage heeft een accu ook een minimum voltage. Dit ligt bij E-Bike accu’s vaak op 30 volt. Wanneer je accu onder de 30 volt komt is hij onherstelbaar beschadigt en niet meer bruikbaar.

Dit gezegd hebbende kunnen we concluderen dat een accu in goede staat altijd boven de 36 volt geeft wanneer je dit meet met je multimeter. Zit hij onder de 36 volt? Dan is hij enigszins verouderd. Wanneer de accu onder de 30 volt komt is hij absoluut toe aan vervanging en zal hij ook niet goed meer functioneren.

Beginnen met de accu demonteren

Haal de accu uit je fiets. Als je je accu los voor je op tafel hebt liggen zie je bij de connectoren een + en een – staan.

Zelf E-Bike accu testen
accu e-bike testen

Meten met multimeter

Zet je multimeter indien nodig op de juiste spanning en op gelijkstroom (direct current / D.C.). Plaats de zwarte meetpen in de – en de rode in de +.

e-bike testen accu

Kijk vervolgens op de multimeter wat voor spanning er aan gegeven wordt. Zoals eerder vermeld is wanneer een accu in goede staat is het voltage boven de 36 volt.

e-bike testen accu

Wat maakt een test duidelijk?

Wanneer je E-Bike accu opgeladen is en minder dan 36 volt geeft betekent dit dat deze slijtage vertoont. Je accu is niet in optimale staat. Dit is een snelle test en deze is niet zo accuraat als een test bij de fietsenmaker. Een accu tester test ook hoe een accu presteert wanneer deze belast word. Dat je accu meer dan 36 volt geeft wil niet zeggen dat deze optimaal presteert. Om 100% zeker te zijn van de staat is een test bij de fietsenmaker nog altijd het beste.

Toch geeft dit testje je snel inzicht in de staat van een accu. Stel dat je bijvoorbeeld een gebruikte fiets accu op Marktplaats zou willen kopen kun je met je multimeter snel opmeten of deze nog bruikbaar is.

Lees hier hoe je je e-bike accu kunt onderhouden.

Veelgestelde vragen

Hoeveel kost het testen van een e-bike accu?

Wanneer je een elektrische fiets accu laat testen bij een fietsenzaak, dan betaal je ongeveer 30 euro. In de meeste gevallen is het wel zo, mocht je ook een nieuwe accu aanschaffen, dat de kosten van de accutest komen te vervallen.

Kun je een e-bike batterij doormeten?

Het met regelmaat doormeten van de accu is zeker verstandig, met name wanneer de capaciteit minder wordt. Het doormeten geeft inzicht in de accuspanning, capaciteit en hoever je kunt fietsen met een volle accu.

Hoe test je een e-bike batterij met multimeter?

Hiervoor demonteer je eerst de accu om deze vervolgens met de multimeter te meten. Selecteer de juiste spanning, zwarte meetpen op de ‘+’ en de rode op de ‘-‘. Boven de 36 volt? Dan is de accu nog in een prima conditie.

8 gedachten over “E-bike accu zelf testen: is dat mogelijk?”

    1. Mogelijk net als met de accu. Via de plus en min. En kijk daarbij goed op de lader met welke spanning hij de accu laadt.

      Of dit juist is, weet ik niet.

    2. Koop 3 H4 autolampen, zet deze in serie aan je batterij klemmen. Dit is dan een verbruiker van 36volt en eenmaal aangesloten vloeit er (in het begin meer dan) dan 4 ampère. (Dit omdat een volledig geladen accu iig 40 volt moet hebben, liefst hoger). Met normale ondersteuning is 4Amp. wat je fiets ongeveer gebruikt. Zodra de accuspanning onder de (en dat weet ik niet maar ik schat) 36 a 34 volt komt, dan houd de ondersteuning wel zo’n beetje op. Neem de tijd op hoelang het duurt voordat die minimale spanning is bereikt en je weet hoelang je 25 km/h, dus hoeveel km je ongeveer kan rijden

  1. Een accu kan gemakkelijk de goede spanning aangeven maar dat zegt niets over de staat van de accu. De enige betrouwbare meting is de spanning meten terwijl de accu wordt belast. Dat zegt iets over de inwendige weerstand van de accu. Als deze te hoog is kan men al snel met deze belaste accu zien of de spanning geruime tijd op de goede waarde blijft of snel in elkaar stort. Bij een motor van 250 Watt en een accuspanning van 36Volt zal deze motor onder vollast zo’n 7 Ampère trekken. Om die stroom te kunnen leveren moet je de accu met ong. 5 Ohm belasten. De wet van Ohm E=IxR of R=E/I
    Wel moet dat dan een zware weerstand zijn in de zin van vermogen. En die zijn niet gemakkelijk te vinden. Maar voor een kortstondige meting moet zo’n 1O0 Watt voldoen. Dus hang die weerstand over de + en – van de accu, samen met de universeelmeter en kijk dan of de spanning niet te snel zakt. Op deze manier krijgt u enige indruk wat de staat van de accu is. Zo’n weerstand is te koop oa. bij www at elektronica-online. Als u meer vermogen wil, gebruik dan 2 weerstanden van 10 Ohm – 100 Watt en zet die parallel aan elkaar, dan heeft u 5 Ohm – 200 Watt.
    Succes ermee.

  2. Koop 3 H4 autolampen, zet deze in serie aan je batterij klemmen. Dit is dan een verbruiker van 36volt en eenmaal aangesloten vloeit er (in het begin meer dan) dan 4 ampère. (Dit omdat een volledig geladen accu iig 40 volt moet hebben, liefst hoger). Met normale ondersteuning is 4Amp. wat je fiets ongeveer gebruikt. Zodra de accuspanning onder de (en dat weet ik niet maar ik schat) 36 a 34 volt komt, dan houd de ondersteuning wel zo’n beetje op. Neem de tijd op hoelang het duurt voordat die minimale spanning is bereikt en je weet hoelang je 25 km/h, dus hoeveel km je ongeveer kan rijden

  3. Er staat dat met 30 volt de accu defect is.
    Hoe zit het dan met een accu die een vermogen heeft van 26 volt?
    Mijn Flyer T8 Premium E-bike heeft een accu van 26 volt.
    Hoe kan ik met de multimeter meten dat deze defect is?

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *