Inhoudsopgave
Tips voor het kopen van een elektrische fiets – Deze 7 tips zorgen er voor dat je geen miskoop begaat.
1. Zorg dat je open minded bent
Je bent nu informatie aan het lezen over elektrische fietsen. Research is heel erg goed maar het is ook belangrijk om niet te snel conclusies te trekken. Zo zijn er bijvoorbeeld heel veel mensen die graag een fiets met middenmotor willen hebben omdat ze gelezen hebben dat dit beter is. Uiteraard zit er een verschil tussen voorwiel, achterwiel en midden motoren maar dit is ook deels een kwestie van smaak. Het zou dus heel goed kunnen dat je een fiets met voorwiel motor veel fijner vind fietsen.
2. Het merk zegt niet altijd alles
Zeker bij elektrische fietsen zegt het merk niet alles over de kwaliteit van de fiets en zeker niet over de service van dealers en fabrikanten. Zo zijn er over bijvoorbeeld Gazelle, Batavus en Sparta ellenlange verhalen te lezen over verschrikkelijke service en matige kwaliteit fietsen terwijl merken als Victoria, VanDijck en Dutch ID juist enorm goed scoren op dezelfde punten. Het is belangrijk om ook op dit gebied objectief naar de fietsen te kijken. Vaak zijn fietsen van kleinere of jongere merken goedkoper, beter en is de service beter geregeld.
3. Denk na over het budget
Elektrische fietsen zijn te krijgen vanaf ongeveer 700 euro. Houd er altijd rekening mee dat de prijs niet uit de lucht gegrepen is. Een fiets van bijvoorbeeld 1000 euro kan nooit net zo goed zijn als een fiets van 2000 euro. Er is ergens op bezuinigd. Je kunt prima een goedkope elektrische fiets kopen maar het is wel belangrijk om uit te zoeken waar op bezuinigd is. Bij sommige fietsen word er gekozen voor een hele kleine accu, andere hebben weer een vreemd motorsysteem wat veel goedkoper is. Als je weet waar het prijsverschil in zit kun je ook voor jezelf bepalen of je hier mee kunt leven of dat je toch een wat duurdere fiets wil kopen.
4. Stel de juiste vragen
Vaak worden er vragen gesteld over alle technische aspecten van de fiets. Dit is uiteraard erg belangrijk maar in het gesprek over motorsystemen en welke remmen nou het beste zijn word regelmatig vergeten om hele essentiële dingen te vragen. Denk bijvoorbeeld eens aan de volgende vragen:
- Hoe is de service van de fabrikant?
- Hoe helpen jullie mij als er een probleem met mijn fiets is?
- Wat kost een vervangende accu mocht dit nodig zijn?
- Is het ook mogelijk om mijn oude fiets in te ruilen?
5. Maak een uitgebreide proefrit
Er is altijd een mogelijkheid om een proefrit te maken. Maak hier goed gebruik van. Eigenlijk elke fietsenwinkel vind het prima als je een rondje van 10 minuten maakt. Het is wel goed om dit even aan te geven. Op deze manier kun je goed voelen of de fiets wat voor jou is.
6. Koop bij de juiste partij
Zorg er ten alle tijden voor dat je je fiets koopt bij een partij die jij vertrouwd. Een elektrische fiets is niet zomaar iets en hoe goed de fiets ook is en hoeveel research je ook doet, er kan altijd iets gebeuren wat je niet voorzien hebt. In dit geval heb je te maken met de dealer die jou de fiets verkocht heeft. Kies dus iemand waar je terecht kunt met klachten en iemand waarbij jij je op je gemak voelt. Shop je het liefst bij een hele grote zaak of toch liever bij een wat kleinere ondernemer? En shop je graag online of wil je liever een adres hebben waar je langs kunt fietsen voor service en reparatie?
7. Pas goed op met gebruikte elektrische fietsen
Een elektrische fiets is enorm duur. Het kan dan ook verleidelijk zijn om een gebruikt exemplaar op te kop te tikken via bijvoorbeeld Marktplaats of je plaatselijke fietsenwinkel. Pas wel altijd op met gebruikte fietsen. Je weet nooit precies wat er met de fiets gebeurd is en er is vaak een reden waardoor deze fietsen weer te koop komen te staan. Je weet vaak ook niet in welke staat de accu is. Als een accu kapot is kost vervangen vaak tussen de 300 en de 600 euro, zo kan je koopje toch nog heel duur worden.
Ben je wel van plan om een gebruikte e-bike te kopen? Lees dan nog even hier hoe je kunt checken of deze van diefstal afkomstig is: Fiets controleren op diefstal
Hier nog een paar extra elektrische fiets kopen tips in samenwerking met de ANWB.
Ik ben op zoek naar een e bike a 2000 a 2400 euro. Wat een marteling dat 2 daagse info onderzoek bij dealers en op googl van mij om geen kat in de zak te kopen. Ik kan nu al een artikel schrijven. Ik kom veel arrogantie tegen, tegenwerking, en onzin verhalen en beweringen. Ik weet niet of ik namen mag noemen hier? Eerst naar een zaak gebeld met de griezelige naam ‘het Fietshokje’. Ik denk dan aan een eigenaar met thuis een dressoir met plastic rozen en Zangeres zonder naam collectie…..afijn …eerst naar de reviews gekeken. Lovende vaak korte opervlakkige commentaren maar best veel negatieve over de eigenaar ( personeel komt er wat beter van af). Ik let altijd op de schrijfstijl om zeikerds van serieuze klachten te onderscheiden. Ter zake: veel opmerkingen over arrogantie, onverschilligheid na en vooraf aan koop. Gisteren zelf gebeld, want ik houdt niet van vooroordelen. Eerst belde ik filiaal hoofddorp. Iemand met de naam? Hoofd nam op. Of ik verstond het niet Ik vroeg “spreek ik het filaal Hoofddorp? Meteen werd verbinding verbroken. Ik bel te rug werd niet opgenomen. Ik bel filiaal Raak. En doe mijn verhaal. (Over wat ik voor e-fiets zoek en wat overeenkomt met mijn eisen. antwoord onthutsend: “Meneer ik ga geen advies geven, begin ik niet aan. Ik verkoop zo ook ( weet niet exakt meer het aantal maar t was gigantisch) x aantal per week. Klanten kopen op prijs hebben geen advies nodig”. Het is daar dus een gunst als je MAG kopen van hem. Maar geen vragen stellen om je te beschermen voor verkeerde keuzes vooraf. Ik denk dan….welke masochist koopt daar? Er staan ook veel oproepen op reviews daar vooral niet meer te kopen. Toen naar ander filiaal in Haarlem gebeld ( Blijkbaar een rekbaar schuurtje) Zeer vriendelijke man. Gaf veel adviezen. Bood mij een nieuwe fiets aan van 2020!! van een hotel lease voor 1400 euro. Qwic trend D55 . Nergens kon ik dititype vinden op t net. Qwic gebeld….was een fiets uit 2015 maximaal 2017. kosten nieuw toen rond 2200 euro. Schrok ik van. Liegen met de waarheid moemde mijn vader dit. de fiets was nieuw binnengekomen in 2020 bij de handelaar dus ! Geen nieuwe fiets bouwjaar 2020.
Vandaag in Amsterdam J.P Heyestraat de eerste proefritten gemaakt. Op een Sparta M7 en Batavus Cargo. Mijn vele vragen na uitleg wat ik zocht en niet zocht werden ‘verdragen’. Ik merkte al weer dat de kritische klant die gericht vraagt niet echt graag gezien wordt. Met name ergerde me dat fietsen hun type nummer verstoppen. Na de rit wil ik weten waar ik op gereden heb en niet alleen t merk en de prijs. Ik wil nakijken thuis wat verschil is met ik verzin maar wat ….Sparta Edam en Sparta Edam x 1p . Ik moest echt aandringen. Vreemd. Verder wat commentaren op mijn bevindingen met de 3 fietsen. ” U zult nooit de ideale fiets vinden, die bestaat niet. ” Blijkbaar moesten 3 fietsen ( er stonden er veel meer merken en types) het hele nederlandse e bike park vertegenwoordigen. Als er geen ideaal bij was zou ik het nooit vinden. Onzin. In 69 jaar klant zijn heb ik altijd gevonden wat ik zocht. De beste stofzuiger etc. Ik ruil nooit en heb nooit spijt. Afijn een Sparta zou het eerder worden i.p.v. een Batavus. (lichter trappen zonder hulp, prettiger vering (voor mij dan ;>), Dat de 2 de gang na eco mij te heftig was bij de Sparta M7 , (Niet bij de 400 euro duurdere M8) maar bij Batavus geleidelijker ging. Kreeg ik geen reactie op. Verder viel me op dals at de M7 goedkopere motor van Bosch stiller was dan de nieuwste duurdere. Afijn, deze indrukken delen met de dealer in spe voelt vloeken in de kerk.
Nu lees ik weer 3 klachten over 3 opeenvolgende fietsen van Sparta en daarop 44 reacties met bevestigende zelfde klachten over niet thuis geven op garantie van Sparta!
Ik vind het een horror worden dat e bike uitzoeken en een merk kiezen waar je geen Prozak of Valium van moet slikken na koop.
Ik weet niet of ik er nog aan beginnen durf een e bike van Sparta en Batavus en Gazelle, t lijkt een loterij na aankoop. Wat erg!!!. Gelukkig lees ik hier op de site geruststellende berichten welke fabrikanten serieuzer met service omgaan.
Ik wou deze mijmeringen hier toch even delen. Een huis kopen of auto lijkt opeens veel makkelijker qua vooronderzoek. Wat deze tijd na Corona deel 1 ook tegen heeft is de enorm stijgende vraag naar e bikes. Ik merk dat al aan de houding van winkeliers….er zijn helaas genoeg klanten die alleen op de kleur en prijs letten. Mij kan de branche missen? is het gevoel.
Daarna
Wordt vervolgd. (als admin dat ziet zitten ) Volgende keer deel 2 van mijn Canossa-tocht naar de uiteindelijk geschiktste klacht “duur”bestendige fiets. Ik wijs hier de lezers op de mogelijkheid bij de consumentenbond de enorm uitgebreide testen te lezen. Gratizzz psst niet verder vertellen ;>) Lid worden en meteen opzeggen. Dan kan je gedurende 7 dagen alles lezen wat niet leden niet kunnen b.w.v. kennismaking.
volgende keer o.a. e- bike leasen bij e-bike-to-go. Over de hypocrisie van de 250 euro ‘boete’ handhaven (eigen risico) bij verlies. Klopt geen moer van de argumentering aldaar.
Ik ben al een tijdje de websites van handelaren bij mij in de buurt aan het bestuderen en mij valt op dat er winkels bijzitten die e-bikes te koop aanbieden zonder accu, terwijl op de site van de fabrikant toch duidelijk staat aangegeven dat de prijs inclusief accu is.
Even het voorbeeld wat ik zojuist tegenkwam: de fietsenhandel in een naburige stad biedt op z’n website de Cortina E-U4 Transport aan voor 2199 euro en vermeldt daarbij dat de fiets wordt geleverd zonder accu en oplader. Op de site van Cortina staat dezelfde fiets voor dezelfde prijs inclusief 450 Wh accu en normale oplader.
Ik weet nu al zeker dat ik mijn nieuwe fiets daar zeker niet ga halen, maar ik verbaas me er wel over.
Heb 10 ( 10 jaar !! ) een “oude” Peugeot CE-132 special edition gehad met 3 ondersteuningen en een 10 amp. accuutje, en een Bafang voorwiel motortje.
Met deze fiets ging ik heuvel op vele malen sneller/ makkelijker dan m’n vrouw met haar “dure” Gazelle Grenoble c8 .
Na deze 10 jaar gaf deze accu de fiets op niveau 2 nog ondersteuning voor minimaal 45 km, met gemak !
Ik bedoel maar zo…..
Enfin, zulke fietsen vind je tegenwoordig niet meer waarvan je kan zeggen dat een 10 amp. accuutje na zoveel jaar nog minimaal 45 km aan actieradius heeft in de tweede ondersteuning, integendeel. Klasse Peugeot !!