Inhoudsopgave
Ervaringen Koga E-Bike
Merk: Koga (Miyata)
Website: Koga.com
Actief sinds: 1974
Prijsklasse: 2899,- tot 5999,-
Aantal (E-Bike) modellen: +/- 12
Koga staat al jaren bekend als een premium merk. Koga werd in 1974 opgericht en maakte toen nog alle fietsen zelf. Later zijn ze de bouw van frames gaan uitbesteden aan het bedrijf Miyata. Alle fietsen die in deze tijd gemaakt zijn dragen dan ook de merknaam Koga Miyata.
Sinds 2010 is het weer gewoon Koga. Koga fietsen worden altijd met de hand in elkaar gezet. Koga heeft een fabriek maar hier werkt altijd 1 persoon aan 1 fiets. Dit is goed om de kwaliteit te garanderen maar natuurlijk wel een stuk duurder. Het is natuurlijk wel leuk om te weten dat je fiets daadwerkelijk in Nederland door 1 monteur met de hand gebouwd is.
Koga is een onderdeel van Accel. Onder dit bedrijf vallen ook Batavus, Sparta, Raleigh en Loekie. Ook is fietsonderdelen groothandel Juncker een onderdeel van Accel.
Prijzen Koga E-Bike
Koga is zoals eerder genoemd een vrij duur merk. Vooral in het hogere segment zie je ook wel echt unieke fietsen. Zo ziet bijvoorbeeld de Pace B10 er wel echt geweldig uit. Deze fiets is ook opgebouwd met uitsluitend top kwaliteit materialen en dit zie je er ook aan af.
Koga heeft ook ‘’Budget’’ modellen. Deze beginnen bij 2899,-. Voor dit geld koop je een relatief simpele fiets met 8 versnellingen, een Bosch motor en 300Wh accu. Kortom, een niet heel erg spannende fiets voor een prijs waar je elders iets heel bijzonders voor kunt kopen.
Het is van een afstand erg lastig te zien waar bij deze goedkopere modellen het prijsverschil in zou moeten zitten. We kunnen dus niet anders dan concluderen dat deze aan de dure kant zijn.
Voordelen Koga fiets
Koga fietsen worden gebouwd door 1 monteur. Deze monteur is ook bekend. Dit is voor de kwaliteit van de fietsen over het algemeen erg goed. Er worden op deze manier vaak minder fouten gemaakt in het productie proces.
Koga geeft levenslang garantie (volgens de website). Uiteraard hebben we zelf geen ervaringen met deze garantie maar dit soort claims maak je wel uitsluitend als je heel erg overtuigd bent van het product.
Koga fietsen fietsen doorgaans heel erg licht. Er word veel moeite gestoken in het design en dit is terug te merken in het fietsen.
Nadelen Koga fiets
Zoals eerder benoemd, Koga fietsen zijn niet bepaald goedkoop. In de hogere prijsklasse vind je prachtige en unieke fietsen met hoge kwaiteit onderdelen. In de ‘’lagere’’ prijsklasse waar de fietsen te krijgen zijn voor ‘’slechts’’ 2899,- valt de prijs kwaliteit verhouding een beetje tegen.
Koga staat niet bij iedere fietsenwinkel. Dit is een nadeel als je een vaste fietsenwinkel hebt maar het idee hierachter is natuurlijk wel goed. Koga probeert op deze manier de kwaliteit van dealers te waarborgen.
Ervaringen Koga E-Bike
Maar wat is de ervaring van de consument met Koga elektrische fietsen?
Facebook reviews
Op Facebook scoort Koga een 3,8 van de 5 sterren. Er zijn een flink aantal klachten te vinden over slechte service van het bedrijf. Helaas worden deze niet echt toegelicht maar het lijkt er op dat het bedrijf niet thuis geeft als er iets aan de hand is. Wel erg vervelend voor een Premium merk natuurlijk. Volgens de website zou service en meedenken met de klant juist 1 van de belangrijkste onderdelen van het bedrijf zijn.
Er zijn ook heel veel erg enthousiaste klanten te vinden op de Facebook pagina. Een Koga is duidelijk een liefhebbers fiets.
Overige reviews
Verder vinden we op het internet ook heel veel matige reviews. Veel over dat het bedrijf niet thuis geeft bij klachten en dat er toch wel een hoop storingen in de fietsen zitten. Dit word veelal niet snel opgelost wat bij de consument de grootste bron van frustratie is.
De positieve verhalen die we lezen lijken vooral over MTB en Racefietsen te gaan en minder over elektrische fietsen. Koga scoort met zijn elektrische fietsen heel veel negatieve ervaringen.
Conclusie
Uiteraard zijn er over ieder merk positieve en negatieve verhalen te vinden. Bij een Premium merk is het uiteraard wel de bedoeling dat dat een stuk minder is dan bij een relatief goedkoop merk. Deze verhouding lijkt bij Koga niet in orde te zijn. Veel mensen verwachten hoge kwaliteit producten voor dit geld (terecht natuurlijk) maar krijgen vaak fietsen die tegen vallen.
Daarnaast reageert Koga op geen enkele ervaring van de klant en lijkt hier dus ook niet zo mee bezig te zijn.
Dit in combinatie met de toch wel hoge prijs maakt dat we Koga elektrische fietsen helaas niet kunnen aanraden. Bij fietsen van deze bedragen is het minste dat je kunt verwachten dat je goede service krijgt en dat het een storingsvrij product is. Helaas is dit niet het geval.
Overigens lijken de ervaringen met de ‘’normale’’ trekking, race en MTB fietsen wel een stuk beter.
Jullie ervaringen
Heb je zelf ervaringen met Koga elektrische fietsen? Laat het dan hieronder weten. Jouw ervaring is van enorme waarde voor andere mensen die zich aan het oriënteren zijn op een nieuwe fiets.
Wisselend, mijn vrouw heeft een koga e deluxe dames van ca 2015.met motor in schterwiel. Fietst heerlijk, licht, makkelijk zonder ondersteuning. Kortom helemaal ok. Op het gewicht na, want hij is best zwaar.
Mijn heren Koga e de luxe uit 2014 is een stuk minder. Ook motor in achterwiel. Wel garantie gekregen toen de as vh achterwiel gebroken bleek. Maar nu ook de trapas moeten vervangen na meer dan 2 jaar zwaar trappen zonder ondersteuning en vaak noodgedwongen wel met ondersteuning terwijl mijn vrouw zonder kon. Ook de mijne is zwaar in gewicht.
Omdat wij reeds naar volle tevredenheid zo’n 20 jaar Koga rijden, waren wij vrijdag 18 september jl. voornemens een 2 tal Koga elektrische fietsen, type E-Nova Evo, aan te schaffen.
Alvorens tot aanschaf over te gaan, wilden wij beiden nog graag een proefrit maken.
De Koga-dealer beschikte over een 2-tal van genoemde Koga fietsen, dus was vanuit een proefrit geen enkel probleem.
Alleen de accu’s moesten nog wel even geplaatst worden.
Nadat drie medewerkers van de dealer hier een uur mee bezig geweest waren, konden wij fietsen, maar wel met in beide fietsen het sleuteltje in het accuslot. Na plaatsing van de accu’s wilden de sleutels niet uit het slot.
De proefrit op zich is naar volle tevredenheid verlopen, zoals wij van Koga gewend waren.
Bij de uitleg hoe de accu, zich in de fiets bevindend, gevuld kan worden, stuiten we op het probleem, dat het afsluitkapje over de afsluitkap van de accu gebogen moet worden en daardoor gedurende het vullen van de accu constant onder niet natuurlijke spanning staat. Hierdoor is het afsluitkapje van het laadcontact geen lang leven toe gedacht. (zie foto’s)
Gezien ons jarenlang vertrouwen in het merk Koga meenden wij er goed aan te doen Koga Nederland van onze bevindingen in kennis te stellen.
Reactie Koga: Dan is Koga niet de fiets die bij u past.
Weg 20 jaar fietsgenot van Koga. Koga kiest na jarenlang een kwalitatief goede fiets te produceren nu duidelijk voor KWANTITEIT.
Een betere reactie zou zijn: Bedankt voor uw ervaring. We gaan kijken wat we hier aan kunnen doen.
Helaas zijn onze ervaringen met de “klantenservice” van Koga, een onderdeel van Accell premium bikes niet erg positief te noemen. Na 6 jaar en slechts 2000 km begon de accu van de Koga E Advance Lady, mankementen te vertonen. Defect, helaas. Accu heeft altijd aan de lading gestaan, zoals geadviseerd. Helaas geeft Koga niet thuis en verwijst naar de dealer. Ook MIJN voorstel om tot een coulante oplossing voor herstel te komen werd resoluut van de hand gewezen. JAMMER! Ervaringen met mijn Sparta Blackline ion waren helaas op accu gebied van een zelfde aard. Wat opvalt is dat er nu o.a. accu`s van Shimano worden gebruikt in de Sparta e-bikes. We zijn ons inmiddels aan het oriënteren en helaas zijn daar geen e-bikes van Koga of Sparta (Accell Premium bikes) bij.
Neem deze info vooral mee bij de keuze voor een e-bike.
Mijn ervaringen met KOGA E NOVA PT.
In mei 2020 hebben mijn vrouw en ik bij de FIETSVOORDEELSHOP.NL een KOGA E Nova PT gekocht en deze half Juli 2020 opgehaald. Na enkele honderden kilometers gefietst te hebben begon ik mij te storen aan wat vreemde geluiden in trapas, kettingkast en achterwiel. Dankzij de zéér goede thuisservice van de Fietsvoordeelshop.nl in Heerhugowaard ( zelf wonen wij in de Zaanstreek ) , kwam men bij mij de fiets nakijken en op het laatst net voor de Kerst 2020 vond men het beter de fiets op te halen en mee te nemen naar de werkplaats om hem eventueel door te sturen naar KOGA zelf. Dit laatste is dan ook gebeurd en heeft ruim 2 maanden moeten duren om hem afgelopen 1 maart 2021 teruggebracht te mogen krijgen. Een verjaardagscadeautje toevallig op die datum. Enkele dagen later heb ik enkele kilometers gefietst en tot op heden geen vervelende geluiden of storingen mogen ervaren. Kan nog niet zeggen of alles zo blijft ( hoop het natuurlijk wel ) maar zodra het kan en mag zal ik uitgebreid de fiets testen. De fiets van mijn vrouw, de zelfde dus, is prima en daar valt niets op aan te merken.
De FIETSVOORDEELSHOP.NL IN HEERHUGOWAARD heeft er alles aan gedaan om het keurig op te lossen, zelfs met een tijdelijke leenfiets. Ik kan alléén maar zeggen dat ik dit TOP vind en ik twijfel dan ook géén moment aan hun geweldige service. Met name ONNO wil ik hierbij noemen als contactpersoon met wie ik heel goed telefooncontact en mailcontact heb gehad. Hij heeft er alles aan gedaan om het geheel in goede banen te begeleiden en af te handelen. Dankjewel ONNO. Negatief ben ik absoluut over KOGA zelf omdat ik van hen had verwacht dat zij dit veel beter en klantgerichter zouden oplossen. Al met al heeft dit veel geld en ergernis gekost van verschillende kanten en komt mij in ieder geval NIET klantvriendelijk over. De “Aftersale” van KOGA is zéér slecht en zeker NIET klantgericht. Helaas was ik door een eigenaar van een andere winkel in de omgeving hiervoor gewaarschuwd maar heb toen toch de E Nova PT gekocht vanwege zijn kwaliteit in diverse beoordelingssites. Beter zou geweest zijn de KOGA direct om te ruilen en af te leveren bij de klant en dan bij hen in de fabriek later e.e.a. rustig na te kijken zonder de klant hiervan de dupe te laten worden. Tenslotte is het geen kattep… wat je uitgeeft aan 2 fietsen van dit kaliber. Helaas, het mocht niet zo zijn. Wel heb ik nog steeds de twijfel of ik er wel goed aan gedaan heb dit merk te kiezen en niet bijvoorbeeld gekozen te hebben voor de gelijkwaardige en ook Hollandse Dutch ID. Maar goed dat is achteraf geklets wat niet meer omkeerbaar is. Wel zullen zien wat de komende maanden ons zal brengen en hopen dat ik niet meer terugval in de problemen zoals boven omschreven. Raad ik de FIETSVOORDEELSHOP.NL aan ; JA.
Raad ik KOGA aan ; Twijfel.
Groet Jan.
In opvolging van mijn eerder gemelde review graag nog een relaas.
Na de problemen met mijn KOGA E Nova PT is nu de fiets van mijn vrouw aan de beurt. Klacht; in het voorwiel zit een vreemde tik die eigenlijk klinkt alsof er een wekker in zit. E.e.a. vandaag gemeld aan de zaak waar wij de fietsen gekocht hebben, in de hoop dat men hier een oplossing voor vindt. Ook is nu ontdekt dat ook haar standaard los zit. Je kan daar zelf moeilijk bij want dan moet het hele achterwiel eruit. Zie dat zelf niet zo door mij gedaan. Tevens ontdekte ik eerder deze week op mijn fiets een loszittend en rammelend spatbord in het foorwiel waardoor ook de daaraan bevestigde (simpele) voor-lamp ook los zit. Tevens is mijn snelbinder losgeschoten uit de amateuristische bevestiging en tussen mijn wiel terecht gekomen. Aan de kant gestaan en halfuur staan klooien om het er tussenuit te krijgen.
Al met al komt het er op neer dat KOGA, een behoorlijk duur merk, a. slechte aftersale heeft en ook nog eens behoorlijk mindere kwaliteit onderdelen gebruikt. Dit in vergelijking met de andere merken van die klassen. (ca. €. 4.000,00 per fiets). Jammer maar het is niet anders. Reactie KOGA; NUL , NUL.
ZÉÉR SLECHTE ZAAK VOOR ZO’N MOOI MERK.
Hen eveneens goede ervaring met Fietsvoordeelshop, echter veel minder goede ervaring met de service van Koga…
Ik heb soort gelijke problemen gehad met mijn vorige Koga fiets.
Ook ik heb getwijfeld toen ik een nieuwe fiets ging aanschaffen maar uiteindelijk heb ik wel voor Dutch Id gekozen.
Ook niet goedkoop (phantom 65r automaat) maar Dutch Id maakt inderdaad gelijkwaardige kwaliteit fietsen met goede service.
Daar heeft u natuurlijk nu niets meer aan maar misschien wel een tip voor andere lezers.
Koga nova waardeloze fiets zeer slechte ondersteuning
Moet stevig doortrappen om de 25 km te halen. Ben al een paar keer gevallen omdat deze fiets door de versnelling trapt. Een jaar oude nova van 4000 € ben er behoorlijk in terleur gesteld de dealer waar ik hem gekocht heb wil er niks mee. Bij service beurt een andere fiets gehad en dan merk je de trapondersteuning duidelijk .mijn fiets komt daarbij slecht uit de bus
Koga is onderdeel van Accell, Accell is een geldmachine. Service is niet in handen van Koga zelf.
Mijn ervaring met Koga Pace B10.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en een dure (mijn 3e) Koga Pace B10 gekocht. De levertijd zorgde al snel voor een probleem. de communicatie vanuit Koga was wat minder, telkens werd de levering weer uitgesteld. Maar uiteindelijk komt de fiets en wat een verassing. Eigenschappen en afwerking zijn van een absoluut hoog niveau. Bestaat er nog wel beter zou je kunnen zeggen. Isa er dan niets op aan te merken? jawel. Door het plaatsen van een 85Nm motor is de 500W accu wel erg snel leeg. met een bereik van 80Km is en blijft dat aan de lage kant. Hebben we eigenlijk 85Nm in Nederland nodig? wat mij betreft niet en was 65Nm ook ruim voldoende. Of aan de andere kant was een grotere accu (gezien de prijsstelling) meer op zijn plaats geweest. Wellicht had Koga in dit geval een 2A reislader kunnen aanbieden. Moet toch makkelijk gaan voor deze prijs.
Toch ben ik een zeer tevreden klant :-).
In juni 2021 heb na een vrij lange levertijd op de afgesproken datum van Bike Totaal in Zutphen mijn elektrische fiets ontvangen Een Koga Tokyo met bosch motor en derailleur. Een mooie fiets met een goede accu en motor. Echter heel snel bleek dat bij een beetje tegenwind of helling de fiets bij elke pedaalslag hinderlijk kraakte of klakte. Twee keer ben ik hierover geklaagd en ook heb ik de fiets een weekend mee gegeven om het ze zelf te laten ervaren. De klacht werd erkend, maar het men kon het niet verhelpen. Ik heb een dure fiets gekocht met een duidelijk gebrek of fabricage fout waar men niets aan kan doen. Bike Totaal niet en Koga niet. Het is buitengewoon hinderlijk. Soms meer soms minder. Oordopjes in als ga fietsen.
Dag Chris
Zelfde klacht bij Koga e- deluxe uit 2014. Mij optie is: nieuw achterwiel monteren; geeft geen garantie op goede werking ivm compatibiliteit in software(communicatie met overige onderdelen) – moeilijke keus – Koga reageert zeer matig. Vind het zeer opmerkelijk dat een merk, dat zichzelf als “premium” waardeert, dit niet is. Koga vindt ook dat de levensduur van een e bike 5 jaar mag zijn(?) Groet, Hans
Co Tijnagel,
wij hebben augustus 2021 2x een E NOVA EVO-PT koga myata gekocht ( € 4000/ stuk )
Al snel bleek een fiets in de voorwielvork ( vering? ) te rammelen, zelfs duidelijk in het stuur voelbaar.
De fiets is een drietal keren bij de dealer ter controle aangeboden, zonder merkbaar resultaat.
Uiteindelijk heeft de dealer de fiets ter controle/reparatie aan Koga aangeboden ( teruggestuurd ), zegt de dealer?
Want na 3x contact met Koga voor bevestiging van genoemde retourzending heb ik tot nu toe geen positief antwoord
intussen rammelen beide fietsen.
sterker nog, Koga legt het probleem gewoon terug bij de dealer
uiteindelijk moet de dealer het van Koga op gaan lossen ,de dealer krijgt van Koga onderdelen toegestuurd ter vervanging en herstellen van vermeende onderdelen in de voorvork.
wij hebben er een naar gevoel bij en geen enkel vertrouwen in dat hiermede het probleem opgelost gaat worden.
kortom: na veel fietsplezier met diverse Koga’s nu heel veel ellende voor heel veel geld
en dat verwacht je toch niet van Koga. Ons vertrouwen is danig geschaad.
Koga zou het probleem zich aan moeten trekken en op moeten lossen.
Dus slechte klantenservice van Koga en, en nooit meer een Koga
alles in orde
alles in orde is foutje , dus moet eraf
Het is eigenlijk een vraagje, namelijk
Is het probleem van jou fietsen opgelost?
Ik heb namelijk ook twee zo’n fietsen.
Het is net of we altijd over de Belgische kasseien fietsen.
Mijn man en ik hadden alletwee een e-bike koga myata van 2011. Een jaar of 7 geleden brak het frame van mijn man zijn fiets bij de standaard. Kreeg wel een ander frame maar was wel dezelfde maat frame en binnen 2 weken gemaakt. Nu brak mijn frame ook op dezelfde plaats. Ik had frame maat 50. Heb 3 maanden moeten wachten, er was nog geen frame zeiden ze. Toen de fiets gemaakt was met het nieuwe frame en ik de fiets ging halen zag ik tot mijn verbazing dat ik een frame maat 44 terug kreeg als fiets. Ik voel me nu net alsof ik op een kinderfiets aan het fietsen ben. De fietsenzaak zei dat er geen ander frame te leveren was. Dit is allemaal gebeurt zonder overleg. Dit is dus de levenslange garantie op het frame, je word gewoon genept. Nog contact gehad met Koga maar het gevoel dat ik ervan kreeg was “zoek het zelf maar uit”. Zo gaan ze dus met klanten om. Voor ons dus nooit meer een Koga fiets. Service is slecht. Het waren toch dure fietsen.
Het is eigenlijk een vraagje, namelijk
Is het probleem van jou fietsen opgelost?
Ik heb namelijk ook twee zo’n fietsen.
Het is net of we altijd over de Belgische kasseien fietsen.
Ik heb een Koga met achterwielmotor die goed beval maar ik nu mijn balhoofd stuk nu zeg de fietsenmaker dat de gehele voorvork vervangen moet worden ,de fiets is een Koga E-deluxe uit 2013.
graag een reactie van u.