Inhoudsopgave
Fiets ombouwen tot E-Bike
Ben je op zoek naar een elektrische fiets maar vind je dit toch nog erg duur? Of heb je al een goede fiets waar je tevreden over bent? Of heb je misschien een bijzondere lage instap fiets of driewieler waar geen elektrische variant van te krijgen is? Er zijn flink wat redenen te bedenken om je eigen fiets om te bouwen tot elektrische fiets.
Maar is dit eigenlijk wel verstandig? Wat kost dit ongeveer en kun je dit zelf doen? Deze vragen beantwoorden we in dit artikel.
Voordelen fiets ombouwen naar elektrisch
Een groot voordeel van het ombouwen van je fiets is dat dit een stuk goedkoper is dan een complete nieuwe fiets.
Je kunt ook unieke fietsen elektrisch maken die normaal wellicht niet als E-Bike geleverd worden.
Nadelen fiets ombouwen naar elektrisch
Het kan zijn dat je fiets niet geschikt is om om te bouwen. Zo krijg je bij een voorwiel motor bijvoorbeeld meer druk op de voorvork. In een geveerde voorvork of balhoofd kan speling ontstaan omdat deze niet gebouwd is voor zoveel kracht. Daarom adviseren wij ook om als je gaat ombouwen een middenmotor kit te gebruiken.
Je hebt nog steeds niet een complete nieuwe fiets. Als je je huidige fiets ombouwt blijven eventuele mankementen bestaan.
Daarnaast is het wegwerken van kabels vaak wat moeilijker. Elektrische fietsen hebben vaak speciale kokers die ervoor zorgen dat kabels netjes weggewerkt kunnen worden. Bij een ombouwkit moet je dit zelf zo goed mogelijk doen.
Is je fiets ombouwen tot E-Bike verstandig?
Als je een hele goede fiets hebt of een bijzondere fiets welke niet zonder meer te vervangen is kan het verstandig zijn om deze om te bouwen. Wel moet je er rekening mee houden dat je fiets geschikt is om om te bouwen. De fiets is tenslotte niet gemaakt om elektrisch te zijn. Als je bijvoorbeeld een ombouw kit met een voorwiel motor gebruikt is het belangrijk om te kijken of je voorvork wel geschikt is. Een goedkope kwaliteit verende voorvork kan bijvoorbeeld problemen opleveren bij het ombouwen.
Wat kost het om je fiets om te bouwen?
De koten van het ombouwen van je fiets zit voor een groot gedeelte in de aanschaf van de ombouwset. Daarnaast maakt het nog een flink verschil of je kiest voor een voorwiel motor of een middenmotor. Een voorwiel motor ombouwset kost vaak ongeveer 500 euro.
Een ombouwset voor middenmotor kost vaak snel iets meer dan 1000 euro (inclusief accu, let op: Veel dezelfde soort kits worden geleverd zonder accu). Dit is een Bafang middenmotor die bekend staat als erg betrouwbaar. Een elektrische fiets met een gelijkwaardige motor kost je al gauw 2000 euro.
Verdere kosten hangen af van of je deze zelf wil inbouwen of dit laat doen. Het ombouwen kost toch al gauw een aantal uren. Als je dit bij de plaatselijke fietsenmaker laat doen kan de prijs flink oplopen. Je kunt hiervoor uitgaan van 80-200 euro afhankelijk van de aanbieder.
Kun je je fiets zelf ombouwen?
Eigenlijk alle kits zijn ontwikkeld om het zelf te kunnen ombouwen. In het kort; ja, je kunt dit zelf doen. Wel heb je enige technische kennis nodig. Als je niet echt handig bent is het beter om dit door iemand anders te laten uitvoeren. Wellicht heb je een buurman die altijd aan fietsen klust? Of een familielid die kan helpen? Je moet in ieder geval dingen doen als de trapas demonteren, technische tekeningen lezen en kabels op de juiste manier weg werken. Dit is geen hogere wiskunde maar vereist zonder meer een technische basis.
Extra tip:
Let goed op dat je een complete set koopt. Sommige sets worden bijvoorbeeld geleverd zonder accu, andere zonder materiaal om de kabels weg te werken. Op het eerste gezicht kan een set erg goedkoop lijken maar blijkt deze later gewoon incompleet te zijn.
Toch liever gewoon een fiets kopen? Daar hebben we ook nog een aantal tips voor: Elektrische fiets kopen tips