Inhoudsopgave
Merk: Cube
Website: Cube.eu
Actief sinds: 1993
Prijsklasse: 1799,- tot 8499,-
Aantal (E-Bike) modellen: +/- 80
Cube is een Duitse fiets producent. Het merk heeft een heel uitgebreid assortiment in mountainbikes, racefietsen, tourfietsen, kinderfietsen en natuurlijk ook E-Bikes.
Wellicht zegt het merk Cube je niet zo veel maar het is een enorm merk wat verkocht word in 60 landen. Het bedrijf verkoopt tegenwoordig ongeveer 500.000 fietsen. Dat is bijna het dubbele van bijvoorbeeld Gazelle.
Als een van de weinige producenten verkoopt Cube ook elektrische kinderfietsen.
Prijzen Cube E-Bike
Cube heeft een enorm assortiment waardoor het lastig is om te zien wat nou precies de goedkoopste en de duurste fietsen zijn. In ieder geval is 1 ding zeker. Je hebt voldoende keuze. Van elektrische mountainbike tot stadsfiets tot racefiets met ondersteuning.
Cube heeft vooral wat sportievere fietsen. Zo koop je bijvoorbeeld een Cube Touring Hybrid 500 voor 2199 euro. Voor dit geld koop je een sportieve fiets met Bosch middenmotor en 500Wh in tube accu. Niet slecht!
De echte stadsfietsen hebben een goede prijs kwaliteit verhouding maar zijn wel iets duurder dan Nederlandse concurrenten. Ook zijn ze trouwens wat duurder dan Duitse merken als Victoria en Pegasus.
Samengevat, de prijs kwaliteit verhouding is prima. De mountainbikes zijn in verhouding wel wat goedkoper (wellicht ligt de focus meer op E-Mountainbikes) dan de stadsfietsen. De stadsfietsen zijn iets duurder dan bij andere merken.
Voordelen Cube fiets
Cube heeft een enorm assortiment. Je zult hier zeker als sportieve fietsen genoeg keuze hebben.
Cube maakt hele mooie elektrische mountainbikes.
Doordat het merk in 60 landen verkoopt zul je eigenlijk overal wel een service punt moeten vinden. Dit kan een groot voordeel zijn als je bijvoorbeeld op fiets vakanties gaat of de fiets regelmatig mee neemt naar het buitenland.
Nadelen Cube fiets
Cube stadsfietsen zijn wat duurder dan andere merken. Als je een standaard stadsfiets zoekt kun je wellicht beter voor een ander merk gaan.
Omdat het een Duits merk is die ook vooral produceert voor andere landen hebben ze vooral fietsen met derailleur systemen en open kettingkasten. Veel Nederlanders vinden dit een nadeel omdat je meer onderhoud hebt en je in Nederland relatief weinig voordelen hebt van deze systemen.
Ervaringen Cube E-Bike
Maar wat is de ervaring van de consument met Cube elektrische fietsen?
Facebook reviews
Op Facebook staan reviews uit maar er zijn genoeg verhalen te vinden. De meeste mensen zijn tevreden over de fiets en bij vragen geeft het bedrijf snel reactie. Er zijn veel positieve verhalen van fanatieke fietsers.
Overige reviews
Verder vinden we nog meer vooral positieve verhalen. Er word uitgebreid gesproken over fijne motoren en goede kwaliteit fietsen.
Ook presteert het merk goed in verschillende testen. Zo worden er in de AD Fietstest cijfers behaalt tussen de 7,4 en 8,7. Absoluut niet slecht dus.
Omdat er in het Nederlands niet enorm veel reviews te vinden waren zijn we verder gaan zoeken. Hier kwamen we enigszins schokkende verhalen tegen. Zo scoort het bedrijf op Trustpilot een 2,4. Hier vinden we heel veel klachten over slechte bereikbaarheid. Deze klachten zijn echter wel allemaal in het Engels of Duits.
Door het enorme contrast vermoedden we dat het verkoopkantoor in Nederland een stuk beter zijn werk doet dan kantoren in het buitenland.
Ons advies
Cube maakt fietsen met een goede prijs kwaliteit verhouding. Vooral de Mountainbikes zijn scherp geprijsd en erg mooi.
De kwaliteit van de fietsen is super en de Nederlandse dealers en Nederlandse importeur verlenen prima service. In andere landen is de service een stuk minder.
Als je op zoek bent naar een stadsfiets kun je misschien beter kiezen voor een ander merk. Er is zijn voldoende betere, mooiere en goedkopere alternatieven. Als je op zoek bent naar een sportieve trekking fiets, mountainbike, racefiets of elektrische kinderfiets ben je bij Cube absoluut aan het juiste adres.
Jullie ervaringen
Heb je zelf ervaringen met Cube elektrische fietsen? Laat het dan hieronder weten. Jouw ervaring is van enorme waarde voor andere mensen die zich aan het oriënteren zijn op een nieuwe fiets.
Veelgestelde vragen
Elektrische fietsen van Cube scoren goed in de algemene tests. De Cube e-bikes zijn van een hoge kwaliteit en beschikken over de nodige functies. Alleen zijn het niet de goedkoopste e-bikes.
De Cube elektrische fietsen worden geproduceerd in Duitsland, in de deelstaat Beieren. Het merk produceert verschillende varianten e-bikes. Mocht je op zoek zijn naar een elektrische fiets, dan is Cube zeker Geschikt. Met name al je op zoek bent naar een racefiets of elektrische mountainbike.
In de volgende tabel wordt aangegeven hoeveel inch fiets je nodig hebt.
155 – 165 cm = 14 – 15 inch
165 – 170 cm = 15 – 16 inch
170 – 175 cm = 16 – 17 inch
175 – 180 cm = 17 – 18 inch
Sinds een maand eigenaar van een Cube touring hybrid pro 625 2021 model. Tot nog toe is het een erg fijne fiets. Heb voor het trapeze model gekozen omdat dat toch wat meer stevigheid geeft dan een dames model en de lagere instap is wel erg handig. Was wel een hele tour om de fiets te kopen. Heb deze uit Duitsland laten komen daar waren er nog voldoende op voorraad. In Nederland kon niemand ze leveren. En aangezien ik het een erg mooi model vond wilde ik perse deze fiets hebben.
Moest wel zelf de trappers er aan zetten en het stuur rechtzetten. Ook de derailleur liep niet helemaal naar behoren. Maar na het nodige afstelwerk fiets hij geweldig. Vooral bergop geeft de 65Nm bosch motor veel trekkracht. Wel vreemd is dat er standaard geen slot op de fiets zit. Moest een extra breed slot kopen daar dit anders niet over de dikkere banden paste.
heb deze ook juist in belgie besteld ( toonzaalmodel )
ben benieuwd
test rit was heel aangenaam
Heb sinds 2 weken de Cube Touring Hybid Pro 625. Wilde een iets sportiever model dan mijn vorige Spart M10ti.
De fiets is erg mooi afgewerkt en fietst erg prettig.
Echter, volgens de km-teller rijdt ik 25 km/u maar in werkelijkheid maar 23 km/u gps-gemeten.
Mijn partner heeft een ‘gewone’ Sparta E-bike en fiets volgens haar km-teller ook 25 km/u, maar Ik kan haar gewoon niet bijhouden.
Ik wil dus sneller fietsen, maar daardoor schakelt de elektrische ondersteuning uit en trapt de fiets heel zwaar. Erg lastig dus dat je samen niet dezelfde snelheid kunt fietsen.
De dealer heeft met de software iets kunnen aanpassen maar zonder gewenst resultaat. Wie heeft dezelfde ervaring? En is het opgelost? Of moet ermee leren leven?
Tevens valt me op dat de trappers geen vrije terugloop hebben. Bij terugdraaien loopt de ketting mee. Is dat normaal? Want op het moment van terugdraaien zit er ca. 3 mm spelling in de trapper-slag waardoor een irritante ‘‘klik’ hoorbaar is alsof er iets los zit in de Bosch-motor. Is dit normaal?
Hallo,
Wat de snelheid betreft heb ik hetzelfde gemerkt. Waarschijnlijk een kwestie van de wielomtrek aanpassen. (Dealer)
Vwb het terugdraaien van de pedalen, bij de mijne blijft de ketting dan gewoon stilstaan. Waarschijnlijk zit er toch ergens iets niet goed bij Uw fiets.
Gr. Cube kathmandu rijder
verkoper kan deze chippen blijkbaar zodat deze to +45km blijft mee helpen 🙂
“” km-teller rijdt ik 25 km/u maar in werkelijkheid maar 23 km/u gps-gemeten.””
bij mij het tegenover gestelde, maar dat is simpel op te lossen door in de display de banden omtrek te veranderen.
Cube, prima fietsen. We hebben de kathmandu hybrid pro. In juni 2021 besteld voor de prijs van 3099.- euro. Dat was voor het model 2022 inclusief de 50 euro prijsstijging.
Bij levering op 20 november was de prijs ineens 3199.- euro. En staat het je niet aan dan laat de fietsen maar staan. Schijnt dat Cube de prijsverhoging per 1 november rucksichtslos doorvoert bij de klanten, die helemaal niets kunnen doen aan de huidige levertijden. Rare zaak, zo ben je als eind consument altijd de dupe.
Ben sinds 15 april 2021 in bezit van een
Cube kathmandu one 500
Op 26 augustus een servicebeurt laten doen en aangegeven dat de versnelling niet goed werkt, deze hebben ze afgesteld en de fiets weer mooi gepoetst.
Maand later de fiets weer teruggebracht met de klacht dat de versnelling nog niet goed was. Telefoon gekregen dat de fiets klaar was, er moest een nieuw tandwiel achterop en een nieuwe ketting op
90 euro. Ik vond het een beetje vreemd dat een maand eerder alles nog goed was. 1000 kilometer op gefietst bij de eerste servicebeurt.. 100 kilometer later dus ketting en tandwiel kapot!! De reden was volgens de dealer dat ik de 9 versnelling gebruikte, dat schijnt niet te kunnen bij deze fiets. Ben nu 1000 kilometer verder moet een afspraak maken voor de tweede servicebeurt. Maar nu doet hetzelfde probleem zich weer voor, maar nu in een versnelling lager want ik heb de 9 versnelling niet meer gebruikt. Ga een afspraak maken en leg alvast 90 euro klaar
Ook al 1,5 jaar een Cube fiets, na een maand of 9 begon de fiets af en toe door te trappen dus bij de service beurt aangegeven, de ketting en tandwielen moesten vervangen worden omdat ik altijd de zwaarste versnelling gebruik, nu een half jaar later begint de fiets weer door te trappen (ook al heb ik een ander tandwiel gekregen die dat zou moeten verhelpen) dus ieder half jaar rond de 100,00 kwijt vindt ik eigenlijk niet kunnen. Nog geen elektrische fiets gehad met dit probleem.
Accu is na 1,5 jaar ook behoorlijk terug gelopen, in het begin haalde de fiets op de turbo stand nog een afstand van 58/60 km en nu nog maar 38 vindt het toch wel rap gaan.
snap wel dat dat altijd wel achteruit gaat maar vindt het toch wel rap gaan.
Dus voor mij geen Cube fiets meer er zijn wel goedkopere en waarschijnlijk betere
Je moet volgens mij in een zo laag mogelijke versnelling rijden die nog aangenaam aanvoelt en waarbij je dus nog actief meetrapt. Ook regelmatig schakelen naar gelang de omstandigheden wisselen (wind mee/tegen, helling). Dan heb je de minste slijtage, hoeft de motor het minst hard te trekken en gaat de accu langer mee en. Wil je graag in de turbo stand fietsen dan kun je beter een snorfiets nemen.
Een aantal maanden terug de Cube touring hybrid pro aangeschaft.
Bij geen enkele dealer, behalve bij Cube store zelf, te bestellen omdat er geen levertijden bekend waren en of model 2021 überhaupt nog geleverd kon worden.
Website van Cube store zelf stond weliswaar vol modellen, waarvan er eigenlijk geen een direct te bestellen was, met onbekende levertijden en een aantal modellen die helemaal niet meer leverbaar zijn.
Dus Cube store Vlaardingen bezocht. Fiets die ik op het oog had was niet meer leverbaar, maar wel de touring hybrid pro, waarvan op de website stond dat juist die niet meer leverbaar was.
Winkel staat vol, reeds verkochte fietsen die in afwachting van afhalen/ levering zijn. De kleuren van de modellen in de winkel zijn niet meer leverbaar, van de te bestellen modellen staat qua kleurstelling geen voorbeeld in de winkel.
In de winkel kon je weliswaar een rondje rijden, maar geen mogelijkheid de fiets echt te testen, gangbare snelheden zijn in de winkel niet mogelijk. Bij aankoop van de fiets werd uitgebreid stil gestaan bij de accu, die in het frame zit, afgesloten met een van slot voorziene kap, waardoor de accu moeilijk te stelen zou zijn.
Levering uiteindelijk na 2 maanden (zou ongeveer 3 maanden zijn, fiets was opnieuw in productie, maar zou misschien ook helemaal niet geleverd worden omdat het onduidelijk was of alle onderdelen wel te verkrijgen waren), dus dat viel mee.
Verzocht de fiets te bezorgen, omdat ik 80km van de winkel in Vlaardingen af woon. Ik kreeg hierop een mailtje, dat ik de fiets beter kon komen afhalen omdat de fiets dan in de winkel op mij afgesteld kon worden en omdat ze bij bezorging door PostNL niet konden garanderen dat de fiets onbeschadigd geleverd zou worden…..
Bij bezorging zou ik zelf het stuur, pedalen en voorwiel moeten monteren.
Hierop contact gehad met de manager, dat op de website duidelijk vermeld stond dat de fiets gratis en afgemonteerd bezorgd zou worden.
Bovendien had ik geen bouwpakket gekocht maar een kwaliteitsfiets met een prijskaartje van een behoorlijk gemiddeld Nederlands salaris.
Ik kreeg hierop antwoord dat de eigen bezorgdienst alleen in een straal van 30km bezorgde, wat niet op de website vermeld stond (maar dit zou aangepast worden) en dat ze bij bezorging door PostNL ivm grootte van de fietsdoos en gewicht niet konden garanderen dat de fiets door de gewone pakketbezorgers van PostNL onbeschadigd geleverd zou worden.
Uiteindelijk boden ze aan de fiets toch gratis door hun eigen bezorgdienst te leveren.
Na nog geen 4 maanden werd, tijdens een onbewaakt moment in een tijdsbestek van 5 minuten, de accu uit de fiets gestolen. De kap die de accu van diefstal moet beschermen, was aan de onderkant simpel geforceerd en afgebroken, en de accu is op een of andere manier uit het frame gelift, terwijl het slot er nog op zat.
Ondanks dat ik zowel per mail als in de winkel heb aangegeven dat je van een kwaliteitsfiets toch zou verwachten dat de accu voorzien van slot enige preventie tegen diefstal zou geven, werd dit zowel per mail als bij het afhalen van de nieuwe accu in de winkel VOLKOMEN genegeerd: “oh, wat vervelend dat uw accu is gestolen” en “tsja, de accu is van Bosch en het daarbij geleverde slot van Abus, als de kwaliteit hiervan te wensen overlaat, daar kunnen wij niets aan doen”, om zich vervolgens achteloos om te draaien om de bestelde accu uit het magazijn te pakken.
Nee, misschien niet, maar deze producten zitten wel in jullie fiets ingebouwd en bij verkoop zijn er toch heel andere dingen verteld….
Aan het vervangen van de accu bleek een prijskaartje van een dikke 900 EUR te hangen, de nieuwe fiets was 2750 EUR
Na 500km fietsen begon de fiets regelmatig, te pas en te onpas, door te trappen. Bij het afhalen van de nieuwe accu de werkplaats aangedaan met de vraag wat de oorzaak kon zijn en hoe dit eventueel zelf te verhelpen.
Hierop kreeg ik geen duidelijk antwoord, ik moest de fiets maar langsbrengen voor een betaalde servicebeurt, zodat ze konden kijken wat de oorzaak was. Misschien moest de ketting opnieuw worden afgesteld, het kon een versleten ketting of tandwiel zijn
(na 500 km fietsen?..), het in de workshop aanwezige personeel was niet bepaald informatief of behulpzaam…
De gratis servicebeurt na aankoop was na 2 maanden ook vervallen, ondanks bestellen van de fiets tijdens de zomer, levering in najaar met veel slecht weer, waardoor de aanbevolen 1000km rijden met de fiets voor een servicebeurt nog niet gehaald was.
Bovendien haalt en brengt de servicedienst niet in NH. dus 2x 160km heen en weer rijden, beschadigen bij vervoer in eigen auto, uhhhh.
Na wat zoeken op internet de ketting schoongemaakt en van wat olie voorzien, waarna het doortrappen weer even verholpen was… Toch het allerminste advies dat ze in de workshop hadden kunnen geven.
Fiets is top.
Maar ik ga toch maar op zoek naar een fietsenreparateur in de buurt met hopelijk een betere en persoonlijker service!
Ik heb een Cube kathmandu aangekocht in november 2021 en was in het begin ontzettende tevreden over de prestaties totdat, bij het schakelen naar een lagere versnelling, de ketting af het tandwiel vooraan loopt en tussen het frame en tandwiel vast kwam te zitten.
Al steppend dus naar huis maar toen ik kracht zette op een trapper bood de motor opnieuw ondersteuning waardoor de achterderailleur kapt werd getrokken.
in de winkel kreeg ik het antwoord dat een ketting er eenmaal kan aflopen maar dat dit voorval eender een uitzondering is.
Na de reparatie nog wat onderhandeld over de kostprijs van de reparatie ( 167,30 betaald ) reed ik terug naar huis op 27 /1/22
Vandaag op 21/2/22 geraakt er een takje tussen mijn achterderailleur en onmiddellijk loopt mijn ketting opnieuw vast. opnieuw is hij er niet tussenuit te krijgen en step ik 5 km naar huis.
De afspraak met de werkplaats is gemaakt maar ik vind het niet kunnen dat een kerring zo vast loopt dat je hem manueel niet meer kan opleggen.
Voorlopig dus niet meer tevreden over het merk Cube, ik geloof trouwens niet dat dit de laatste blokkade was en ben benieuwd naar de reactie van de verkoper ( voorlopig nog niet vermeld ) en of er weer kosten aan verbonden zijn.
Wat ik lees kan ik me een aantal zaken voorstellen, de prijsverhogingen gaan sneller dan dat we bij kunnen houden. Dit niet alleen een probleem bij fietsen maar ook bij dagelijkse boodschappen en bij brandstof en alle verder vervoersmiddelen.
Maar ook de dealers hebben het probleem of ze nemen de verhoging voor eigen kosten of rekenen het door en het door rekenen gebeurd ook zij moeten hun zaak draaiende houden. En daarnaast zijn zij ook afhankelijk fabrikant.
Dan het volgende als je altijd zwaar verzet trap dan slijten tandwielen eerder en zal je ook eerder kans hebben op aflopende ketting gebeurd ook bij racefietsen en mountainbike kwestie van leren schakelen en het juiste verzet kiezen.
En als laatste als ik zelf kijk na Cube ik heb 10 jaar geleden Cube Epo Touring gekocht met de eerste generatie motor Bosch en ze rijden nog steeds geweldig en accu’s zijn ook nog goed. Bijna 10 jaar geleden 2 fietsen voor de prijs van een fiets nu. Wij hebben nu besloten nieuwe aan te schaffen Cube Kathamandu model 2023 en hopelijk net zolang plezier en ja ik schrok van de prijs. Maar ik zet het per jaar af en dan valt het mee denk ik.
Bijna 10 jaar geleden kon je nog proef rijden buiten met je fietst nu niet meer wat jammer is maar dit brengt ook de tijd met zich mee er zijn klanten die het niet zo nauw nemen met mijn en dijn. Daarom zie je bij grote zaken fietstrajecten in het gebouw om toch de mogelijkheid tot fietsen te geven.
Als laatste en dat geld voor vele dealers klanten zijn ook niet meer zo meegaand ik ook niet heb ook discussie gehad en heb ook mijn zegje gedaan en misschien niet helemaal terecht maar we zijn niet tekeer gegaan en door met elkaar deze discussie aan te gaan zijn we eruit gekomen. Want ook de dealers lopen tegen de beperkingen van fabrikanten en leveranciers op en tegen klanten die denken dat ze alles mogen zeggen omdat ze fietst kopen voor heelveel geld.