Inhoudsopgave
Merk: Riese & Müller
Website: r-m.de
Actief sinds: 1993
Prijsklasse: 3500,- tot 8000,-
Aantal (E-Bike) modellen: +/- 28
Ervaringen met Riese & Müller of meer weten? Bekijk onze uitgebreide review! Wie een echte Riese & Müller elektrische fiets wil rijden moet diep in de buidel (kunnen) tasten. Riese & Müller is een Duits premium merk. Naar eigen zeggen zijn de fietsen geperfectioneerd tot in de puntjes en van top kwaliteit. Er is een flink assortiment fietsen verkrijgbaar. Riese & Müller levert stadsfietsen, transport (bak) fietsen en vouwfietsen.
Riese & Müller heeft sinds de oprichting een flink aantal prijzen gewonnen voor design en innovatie. De fietsen zien er dan ook vaak net wat anders uit als dat je gewend bent.
De fiets op het plaatje hieronder is de Riese & Muller Superdelite GT. Deze fiets heeft een prijskaartje van ongeveer 7500 euro. Maar hij ziet er wel geweldig uit, een uniek design en een technisch hoogstandje.
Prijzen Riese & Müller E-Bikes
De prijzen voor een Riese & Müller elektrische fiets beginnen bij ongeveer 3500 euro. Voor dit bedrag heb je dus een instap model. De prijzen lopen al gauw op tot zo’n 8000,-. Daar koop je ook een leuke auto voor. Riese & Müller plaatst zichzelf hiermee dus ook in het hoge segment. De bakfiets begint bij ongeveer 5000 euro. De vouwfiets kun je krijgen vanaf 4000 euro.
Voordelen Riese & Müller fiets
Het merk Riese & Müller kent vele voordelen. Zo is het een absoluut top kwaliteit product. Daarnaast zou het een voorloper moeten zijn qua techniek en zien ze er prachtig uit. Je kunt een echt high end product verwachten wanneer je een Riese & Müller aanschaft. Daarnaast is er een ruim assortiment met verschillende soorten fietsen, voor ieder wat wils. Omdat de prijs hoger ligt kun je er ook vanuit gaan dat nergens op bespaard is. De kans dat je een onderdeel van matige kwaliteit op je fiets vind is dan ook nihil.
Nadelen Riese & Müller fiets
Het eerste nadeel voelen jullie allemaal al aankomen natuurlijk, de prijs! De fietsen zijn uitsluitend voor mensen met een grotere portemonnee of mensen die een top kwaliteit fiets hoog in het prioriteiten lijstje hebben staan. Daarnaast is er vaak een levertijd op dit soort fietsen. Wanneer je een fiets uitzoekt bij je dealer kan het best een aantal maanden duren voordat je ook echt de fiets in handen hebt.
Ervaringen Riese & Müller E-Bike
Hoort bij dit premium merk ook premium klantenservice? Wij gaan op zoek naar de ervaringen van mensen die al in het bezit zijn van een Riese & Müller elektrische fiets.
Facebook reviews
Op Facebook zijn de reviews niet verborgen, de meeste fietsmerken hebben dit wel uitgeschakeld. Ze willen dus graag transparant zijn. Op Facebook zie je dat Riese & Müller een score van 3,7 heeft van de 5 sterren. Dit is nog niet zo indrukwekkend voor een premium fiets merk. Veel bedrijven komen nog wel weg met wat kleine foutjes maar naar onze mening moet een fiets van minimaal 3500 euro toch wel echt foutloos zijn. Gelukkig zijn er ook weinig klachten over de kwaliteit van de fietsen.
De rode draad die terug te vinden is in alle recensies is de lange levertijd. Uiteraard wordt er bij aankoop kenbaar gemaakt dat er een flinke levertijd op de fietsen zit maar deze schijnt ook nog regelmatig overschreden te worden. Als je al een x aantal maanden moet wachten op je fiets is het wel erg vervelend als het dan ook nog eens maanden uitgesteld wordt.
Het is dus belangrijk om rekening te houden met een flinke levertijd.
Riese & Müller reageert op alle negatieve reviews dus dat is wel een pluspunt. Over het algemeen zijn er niet echt klachten over de kwaliteit van de fietsen. Dat is dus wel echt een pluspunt.
Overige reviews
Verder zijn er op internet nog wel wat klachten te vinden over technische problemen. De meeste verhalen zijn van al oudere fietsen maar er zitten ook klachten tussen van mensen die al binnen een jaar problemen ervaren. Uiteraard zou je moeten kunnen verwachten dat een fiets in deze prijsklasse toch wel een tijd probleemloos mee gaat. Zeker wanneer de aanbevolen onderhoudsbeurten worden uitgevoerd.
Conclusie: wel of niet Riese & Müller e-bike kopen?
Riese & Müller is een top merk met prachtige fietsen. Zowel technisch als optisch is dit een product van hoge klasse. De prijs is enorm hoog, of dit buiten proportioneel is is moeilijk te zeggen omdat er weinig andere merken zijn in dit segment. Daarnaast zijn het ook wel echt unieke fietsen dus is vergelijken sowieso wat moeilijk.
Er zijn over de techniek wel klachten te vinden maar deze zijn minimaal. Ook zal de dealer je goed willen helpen wanneer je een fiets in dit segment aanschaft. Wel is de levertijd erg lang. Daarnaast wordt deze ook nog regelmatig overschreden. Dus als je eenmaal besloten hebt een Riese & Müller aan te schaffen begin je aan een nieuw avontuur; wanneer wordt deze geleverd?
Jullie ervaringen
Heb je zelf ervaringen met Riese & Müller elektrische fietsen? Laat het dan hieronder weten. Jouw ervaring is van enorme waarde voor andere mensen die zich aan het oriënteren zijn op een nieuwe fiets.
Probleem met het plotseling naar vol vermogen springen van de ondersteuning. Erg gevaarlijk! Wie weet oplossing? Sensoren vernieuwen? display vernieuwen?
Is het inmiddels opgelost?
Heb een R&M charger 3 mixe met riem geen speedelec en performance cx sinds 1 week.
De fiets rijd zeer goed met de nieuwe generatie performance cx is die zeer krachtig maar….
maakt een storend zoem geluid blijkbaar is dit normaal bij de nieuwe generatie, mocht ik mogen veranderen dan zou ik een idem fiets nemen doch geen CX meer
Ja dat is normaal, de CX draait het dubbele toerental vergeleken met vorige versies , wel erg krachtig en hoog piekvermogen
Je kan d’r moter standen aanpassen maakt hij veel minder geluid.
Ja inderdaad, een storend zoemend, schurend geluid op de RM charger 3. Heb net een nieuwe mogen ontvangen met dit vervelend kenmerk. 2 maanden terug ook een koga gekocht voor vrouwlief, ook met een Bosch motor CX en die is héél stil! hoe kan dit geluid weggewerkt worden, want als ik een toereke door de natuur fiets, geniet ik veel liever van vogelgekwetter, maar door het geluid van de RM, zijn die vogeltjes niet meer te horen!
Ik heb net een nieuwe fiets gekocht en ik heb ook het probleem dat de ondersteuning plotseling naar vol vermogen springt. De fietsenmaker kon niets ontdekken. Ze hebben er 2x 20 kilometer mee gefietst en niets gevonden. Maar vandaag gebeurde het weer! Na 12 kilometer sloeg de ondersteuning weer op hol. Erg vervelend.Ik zou graag willen weten wat ik daar aan kan doen.
Ik rijd met een Charger 3 (45km/h) dagelijks 52km heen en terug naar het werk. Heb de fiets nu van oktober 2020 en reeds 4500 km op de teller. Met een batterij van 625 W kom ik in de Sport-stand net op- en neer. Ik rijd dan zo tussen de 30 en 35 km/h. Om boven de 40 te rijden, zelfs in turbo-stand moet je jezelf wel in het zweet trappen. Ik heb een kettingaandrijving en zit nu al aan een derde kleinste tandwiel achteraan. Ik schakel nogthans niet bruut. Steeds wel gratis vervangen tot nu toe door mijn fietsenmaker. Mocht ik het opnieuw doen, zou ik de riemaandrijving kiezen. Ook de remmen maken vrij veel geluid bij nat weer. Nochthans maak ik ze elk weekend zuiver, net als de tandwielen en ketting. En die voorzie ik dan nog natuurlijk terug met kettingolie. Het stuur staat voor mij iets te laag en ga ik door de fietsenmaker laten verhogen. Hiervoor is een nieuwe stuurpen nodig, maar moeten ook de remleidingen vervangen worden wegens te kort. Dus best eerst grondig testen. Voor de rest rijdt de fiets geweldig.
Beste Gunther, ik heb een Mountainbike superdelight gekocht in juni vorig jaar met riem en een rohloff naaf . Volledig elektrisch schakelbaar. Met 2 accu’s 1125 watt. Kost wat maar nu ruim 4000 kilometer afgelegd. Zonder enige problemen. 10 min afspoelen en weer klaar. Super fiets met 85nm ondersteuning. Cx line motor. Enige minpunt fiets is zwaar maar dat merk je niet als je fietst. En ik vind het oplaad klepje goedkoop voor een fiets van €9200, maar dit is wel de top of de top. Zeker voor een riem aandrijving gaan met automatische spanner. Werkt super geen onderhoud
volgens de dealer zou je die 45 km/h vlugger kunnen bereiken met minder moeite door een kleine aanpassing in de naafversnelling (Enviolo), een tweede optie ( en iets duurder) zou zijn ; een ander kamwiel plaatsen achteraan….
Ik rijd sinds Maart 2020 met de Charger 3 Touring GT (ketting) 45km/h. Ik heb achter een andere set laten plaatsen 12-25 (Shimano 105 CS-R7000 11-Speed Cassette) Vertandingen 12-25: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25.
Ik vond het voornamelijk lastig dat ik teveel verschil ondervond tussen de versnellingen en trap nu per verzet zo’n 5 omwentelingen per minuut meer of minder. Dit is een zeer fijne upgrade gebleken. Wel is het inderdaad best doortrappen om tussen 42 en 45km/h te komen. Als ik soms andere speed pedelecs collega’s zie dan lijkt het dat ze veel makkelijker de topsnelheid bereiken. Ik heb de eerste versie overigens met een 500W batterij. in Turbo kan ik ongeveer een actieradius behalen van zo’n 28km. Ik heb een snellader van 6A aangekocht zodat ik snel weer de accu kan opladen. Als iemand tips heeft hoe de fiets makkelijker de 45km/h haalt dan hou ik me aanbevolen te reageren.
Ik heb de swing 3. En fiets er mee 4x in de week naar mijn werk. En ben erg tevreden mee. Ondanks dat ik 8 weken niet heb mogen werk ivm corona. Hen ik In 5 maanden bijna 1100 km gereden, zonder problemen.
de riese en muller van mij gaat niet ineens in vol vermogen maar geeft wel af een toe een extra zetje het is net of hij naar de volgende cel gaat (de accu ) en je krijgt dan ineens een extra zetje en dat vind ik wel vervelend de dealer van mij kan niets vinden als hij hem aan de computer hangt maar het blijft vervelend.
Nadeel van deze zware fietsen met dikke banden is dat de accu sneller leeg is dan een doorsnee E-bike.
Wie heeft hier ervaring mee?
Ik heb sinds één week de Nevo3 GT vario in mijn bezit. Dit is mijn 3e elektrische fiets en heb eerder een Gazelle (drama!!) en een Cube (ook een hele fijne fiets) gereden. Maar dit is verreweg de meest fantastische fiets, zitcomfort, schakelcomfort, onderhoudsarme belt, remt zeer goed, vering uitermate comfortabel, wegligging zeer stabiel door dikke banden, goede balans, prettige wendbaarheid., lange actieradius met mijn 625 Kw accu. Echt geen enkel minpunt!! En dan dat uiterlijk… Wat een ding zeg!!! Wow! Mooi rek ad voorzijde laten plaatsen…. Te gek! Heb op mijn Cube 17000 fijne km gereden en dat ga ik zeker ook halen met deze R&M!
Gert
Riese und mueller super charger 1000 watt accu, riem aandrijving en rohloff naaf, zou nu wel voor een 1250 watt accu kiezen ivm afstand werk. Ik fiets altijd met volle ondersteuning, op de rechte stukken +/-43 km per uur.
1 klein technisch nadeel het klepje van de oplader sluit moeilijk.
Automobilisten kunnen slecht je snelheid inschatten of moeten hier nog aan wennen.
Ik heb er nu 12000 (twaalfduizend) km mee gefietst in 14 maand, zonder noemens waardige problemen. Top fiets!
Beste
Hoeveel km kan jij rijden op volle snelheid +- 43 km/h met de 1000 watt accu ?
60 km op 2volle accu’s met iets minder ondersteuning haalt de fiets makkelijk 100 kilometer of meer. Nu inmiddels de 21000 km gepasseerd.
Bij 21000 km iets meer dan twee jaar heeft de Bosch electro motor het begeven, vervangen door een nieuwe zonder kosten (garantie) bij Fietsgoed Scholten Zwolle
Goed te vernemen dat de Nevo GT zo goed bevalt. Ik wacht op de levering van mijn nieuwe. Het voorrek twijfel ik nog over aangezien ik nog geen ideale tas heb gevonden. Ervaringen?
zo dan jij bent er vol lof over, ben ik blij, heb hem twee weken geleden besteld. Wel met automaat, nyon en voordrager met tas. Had je ook al beladen gereden met volle fietstassen?
Ik rijd al 2,5 jr op een Nevo GT met Bosch CX motor. Bij toer-/sport ondersteuning is de 500Wh accu bij ong. 60 km leeg. Heb daartoe bij mijn dealer voor een schappelijke prijs een 2e 500 Wh bijgekocht.
Stap nu over op nieuwe Nevo met nieuwe Bosch CX gen4, waarmee ik verwacht geen last meer te hebben van plotseling ongewild opschakelen naar turbo.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn nieuwe nevo; erg vervelend. Ton
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Nevo GT, gekocht
in maart 2022. Geen oplossing tot nu toe door dealer en Bosch. Erg vervelend!
Herkenbaar, niet vervelend maar wel lastig, ik moet dan vaak terugschakelen naar een lagere versnelling, omdat het niet meer fietsbaar is, aangezien je met deze extra boost aan ondersteuning teveel omwentelingen gaat maken (dat doe je trouwens toch al op de RM)
Ik heb bijna 2 jaar een supercharger met nu ongeveer 11.000km op de teller nog nergens buiten een aantal platte banden last van gehad. Topmerk
Ik heb nu 2,5 jaar de Charger NuVinci beltdrive . 25000km fietsplezier. Iedere 3000km een onderhoudbeurt (uit voorzorg), dus af en toe nieuwe remblokjes of een nieuwe band. Accu was na 24.000 wel aan vervanging toe, evenals de riem en tandwielen. Geen klachten. Ik hoop dattie nog lang meegaat. Fantastische fiets dus.
Ik rij reeds bijna 3 jaar(19000km op de teller) met een super charger van 2018 met gates riem(45km/u).
Over het algemeen tevreden over maar sinds hij na een onderhoudsbeurt bij de fietsenmaker is geweest, heb ik problemen met mijn trapfrequentie. Ik maak heel veel trapomwentelingen bij een snelheid vanaf 36 km/u. Meer trapomwentelingen maken, kan ik niet volhouden en rij ik niet sneller dan 38 km/u. Sneller rijden is onmogelijk omdat ik niet zwaarder kan trappen.
Dit was vooraf niet(vroeger kon ik een zware versnelling trappen en vlot 43 km/u rijden) en ben opnieuw bij fietsenmaker langs geweest. Hij kon niets abnormaal vaststellen. Volgens mij heeft het met een update van de Bosch motor te maken. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn Charger Nuvinci nadat hij een servicebeurt heeft gehad. Het achterwiel was gedemonteerd om een slag uit het wiel te halen. Bij het monteren van het wiel is de omstelling (de hub interface) van de naaf verdraaid. Dat is de schijf waaraan de twee kabels die naar de versteller op het stuur vastzitten. Door deze verdraaiing kon niet meer het hele bereik van de versnelling worden ingesteld. Op internet zijn filmpjes te vinden hoe dat moet.
Als je niet technisch bent kun je het beter overlaten aan de vakman.
Succes, Pierre
Hoi Gerry, volgens mij een bekend probleem bij RM, want ik heb het ook. Na een jaar of 3 was het gedaan met 45 km/u en kwam ik niet verder dan 30 km/u. Een aanpassing aan de versnelling (geen idee wat precies), kwam ik tot max 35 km/u, maar het blijft enorm snel en licht trappen. Nu is de oplossing een nieuwe naaf, want de Nuvinci zou versleten zijn en de highspeed niet aan kunnen. De optie is nu dat er een Envolio wordt ingezet. Prijzig…. Heb jij inmiddels al een betere oplossing?
ik heb 1 jaar volop met een supercharger GT Vario HS 2019 woon-werk verkeer gereden, +6000 eur excl BTW in leasing. Het oorspronkelijke enthousiasme verdween heel snel na de 8e lekke band in 6 maand. Heb uiteindelijk voor +/- 100 eur beide banden laten volspuiten, voor iedereen een aanrader ! Zou hier onmiddellijk voor gaan bij aankoop. Op 6000 km 2x versnellingen aan stuur moeten laten vervangen wat abnormaal is. Zeker in het begin was het dealernetwerk in België totaal onvoldoende met 2 weken wachttijd om een lekke band te herstellen tot gevolg ; niet werkbaar voor woon/werkverkeer. Brede banden : zeker melden bij depannage-oproep, gaat niet op standaard depannagewagen. Er is inderdaad iets mis met de trapfrequentie op zwaarste versnelling ; bijna onmogelijk om aan een ronddraaibaar tempo constant boven de 40 te rijden waardoor je met geen enkele speedelec van een ander merk meekan. Probleem aan fabrikant gemeld zonder reactie. Dealers vinden niets. Ook om de bosch nyon gps te verbinden met telefoon moet je halve IT-er zijn + geen werkbare ondersteuning noch van fabrikant, dealer of Bosch. Tot zover de negatieve punten. Eens dit alles onder controle is ; zalige fiets om mee te rijden, groot batterijbereik. Voor die prijs zou de technische / dealerondersteuning toch wel beter mogen zijn.
Banden laten volspuiten is interessant, maar waarmee?
Nog geen 1000meter gereden op een Nevo3 GT vario toen al een mankement geconstateerd in de aandrijving. Omdat ik niet goed kon aangeven 500km mee gereden en toen aan de dealer kunnen uitleggen wanneer het fout ging. Bosch geeft opdracht de motor direct terug te sturen. Zit nu al 2 weken zonder fiets. R&M niet te bereiken wordt daar van het kastje naar de muur gestuurd.
Van de tweede Nevo3 vario fiets zijn de pedalen al naar 2 maanden vast gelopen en moeten er nieuwe op gemonteerd worden. Afwikkeling garantie duurt mij te lang. Koop zelf wel een nieuw paar.
mag ik vragen welke banden?
Ik heb een nieuwe riese muller fiets gekocht met twee batterijen van 500 w ik rij
Meestal rond de 40 km per uur en op de turbo stand ik weeg 87 kg en ik kan met volle battery nog geen
60 km rijden ik vraag mij of of dit normaal is
Mijn R&M is 2 jaar oud, 2 batterijen van 500w, woon werkverkeer met 1 heel stevige helling van 750 meter, ik weeg 95 kg en haal altijd minstens 75 km, zelfs met enorm veel wind. Gemiddelde (!) snelheid ligt meestal rond de 28-29 km/u, op vlakke , rechte stukken langs kanaal rijd ik dan pakweg 38 km/u, maar verder probeer ik het veilig te houden en zal het minder zijn
Ik vroeg mij af of je dan het hele traject op de turbo stand rijd
Ik heb ook fiets met dubbele batterij en ik kan geen 60 km doen met mijn twee volle batterijen en ik weeg 87 kg
Ik heb sinds één week de Nevo3 GT vario in mijn bezit. Dit is mijn 3e elektrische fiets en heb eerder een Gazelle (drama!!) en een Cube (ook een hele fijne fiets) gereden. Maar dit is verreweg de meest fantastische fiets, zitcomfort, schakelcomfort, onderhoudsarme belt, remt zeer goed, vering uitermate comfortabel, wegligging zeer stabiel door dikke banden, goede balans, prettige wendbaarheid., lange actieradius met mijn 625 Kw accu. Echt geen enkel minpunt!! En dan dat uiterlijk… Wat een ding zeg!!! Wow! Mooi rek ad voorzijde laten plaatsen…. Te gek! Heb op mijn Cube 17000 fijne km gereden en dat ga ik zeker ook halen met deze R&M!
Ik ben al zes jaar heel gelukkig met mijn RM Cruiser Speedpedelec met Nuvinci naaf. Heerlijke fiets, je kan er zonder problemen 8 uur per dag op fietsen.
Heb ook de ervaring dat de naaf na een servicebeurt zijn hoogste versnelling niet haalt, en je dus een slag in de rondte trapt om de 35 a 40 km/u te halen. Dit is door een ervaren fietsenmaker met focus op de klus op te lossen. Helaas is het mij al drie keer overkomen dat het een gerenommeerde RM dealer niet lukte om het goed te doen. Ze hebben het te druk tegenwoordig, iedereen wil een e-bike.
Ik heb er nu bijna 16.000 km mee gereden vooral door Europa: naar Nice, Londen, Praag, Milaan etc. Op standje sport gaat een 500Wh accu ’s zomers ongeveer 35 km mee, een 400 Wh ongeveer 30. Als het koud is 10-20% minder.
Onderhoud: de Nuvinci naaf ging niet heel lang mee en is na 10.000 km vervangen, ook de velg van het achterwiel want ik rem met blokjes. Na zes jaar heeft mijn eerste accu het leven gelaten. Meer dan een jaarlijkse beurt is niet nodig: zo af een nieuwe ketting, banden, spaken of remblokjes. Magura remmen en Bosch motor zijn perfect en foutloos.
Mijn enige minpuntje: de Nuvinci/Enviolo naaf heeft te weinig bereik voor een tocht door de bergen. In Nederland is het OK, maar in mijn volgende fiets kies ik een Rohloff of Pinion.
Hallo, u zegt dat het op te lossen is om toch sneller te gaan zonder zoveel omwentelingen te hoeven maken? Graag zou ik daar meer van weten.groet, iwan
Ps. Ik heb een rm uit 2015.
Kiwiman@zonnet.nl
0654948635
Ik heb ook problemen met mijn RM(2016) fiets, wat betreft het aantal omwentelingen. Je moet heel snel trappen en dan nog kom ik niet boven de 35km/u. De oplossing zou zijn een nieuwe versnellingsnaaf van Enviolo. Welke oplossing heb jij inmiddels gevonden @Iwan of @Pieter?
Wie heeft dit probleem.
Ik fiets met SUPER CHARGE RM met dubbele batterij en rij er nu 2 jaar me. Ik rij naar mijn werk en terug naar huis ongeveer 78 km per dag. Een al voor de 2 de keer de ondersteuning kapot. De eerste keer na 14000 km hij was toen 1 jaar oud en de ondersteuning kapot en een nieuwe gekregen. Nu na 9500 km 1 jaar verder weer de ondersteuning kapot. Wie heeft soort gelijk probleem en wie kan me helpen.
Ik heb een drietal jaar geleden voor de eerste keer een R&M Superdelite met twee batterijen gekocht en zeer tevreden. Helaas werd de fiets in de zomer van 2020 gestolen. Dan maar onmiddellijk een nieuwe besteld die ik heb sinds december 2020. Ik heb er nu zo’n 2.300 km mee gereden. Ik ben veel, veel minder tevreden van het nieuwe model. Vooreerst is er de motor (Bosch Performance Line CX) : op heel wat momenten is het niet meer zoemen dat hij doet maar echt ‘huilen’. Zeer vervelend als je een lange fietstocht doet. Volgens de dealer is het probleem bekend en is er weinig aan te doen. Enige oplossing is een minder krachtige motor plaatsen. Hallo? Voor een fiets van bijna 8.000 euro…!!
Verder raakt de motor bij een grotere oneffenheid in de weg af en toe de grond (ik meet 1,96 m en weeg 100 kg). En als ik per ongeluk eens in een bocht mijn binnenpedaal onderaan heb staan, dan raakt de pedaal soms de grond (wat bijv. in een afdaling levensgevaarlijk is). De dealer heeft de achtervering al eens op bijna maximale hardspanning gezet maar het probleem blijft (waarom koop je een fiets met een achtervering als die op ‘keihard’ gezet moet worden?).
Ik zal nu eens naar R&M schrijven maar verwacht er eerlijk gezegd niet veel van. Als deze problemen niet opgelost geraken dan gaat hij er helaas uit en dan kan ik alleen maar constateren dat R&M/Bosch – prijs in acht genomen – een minderwaardig product op de markt hebben gebracht.
Hallo Bernard,
Heb gemail naar RM redelijk snel antwoord gehad. Ze maken zich er van met dat de garantie bij bosch ligt en niet bij hun. Hopelijk is het nu oke en niet voor 10000 km. We zullen zien.
Dit eu el ken ik. Ik ben na lang twijfelen terug gegaan naar de dealer. Hij heeft er opgereden en vond het een jankende kat. Dij heeft het de fabrikant aangeschreven en ik had binnen 10 dg een nieuwe motor. Heerlijk dat dit zo kon en beduidend minder geluid.
Goed te vernemen dat meerdere gebruikers last hebben van plotseling ongewild opschakelen naar turbo. Heb ik bij mijn NEVO met Bosch CX ook een paar keer geconstateerd. Iemand al ervaring met de Bosch Perforance Line CX gen4?
Ik lees de reacties omdat ik zelf een R&M Charger 3 GT met Rohloff (25/h) heb gekocht. De levering is pas binnen een 7-tal weken voorzien. Ervaring kan ik dus niet posten. Maar ik wel reageren op de opmerking dat de fiets ongewild opschakelt naar de stand “turbo”. Hierin herken ik immers een probleem wat mijn vrouw ook vaak heeft. Niet met een R&M maar met haar merk Fl*** met een Bosch Performance Line.
Mag ik hieruit besluiten dat dit probleem niet ligt bij R&M maar wel bij Bosch?
klopt helemaal R&M zegt dat het probleem en garantie bij Bosch ligt en niet bij R&M.
Ondertussen rij ik zo’n anderhalve maand met m’n nieuwe R&M Charger 3 GT. Nog net geen 800km. En ik heb er enkel maar lof over. Een heel stevige solide fiets en elk onderdeel werkt perfect! Topproduct!
Ik koos voor het Nyon display. Een of het aan dit display ligt of niet, maar ik heb nog geen enkele keer voorgehad dat er ongewild opgeschakeld werd.
Als ik dan toch een kleine kanttekening moet plaatsen dan over het kleine wieltje aan de achteras wat tegen de aandrijfriem drukt. De bedoeling ken ik niet. Maar ik vermoed dat dit is omdat de aandrijfriem niet ongewild zou loskomen. Na de eerste flinke poetsbeurt met tuinslang ging dit wieltje verschrikkelijk piepen. De fietsenhandel heeft het gefixt bij de eerste nazicht-service op 400km. Ik vermoed dus dat ik dit wieltje (vaak) zelf zal moeten smeren?!
Een nieuwe RM Fiets gekocht maar we hadden al vrij snel last van een display die het niet doet. Er is geen verbinding tussen display dat de snelheid weergeeft en de moter warschijnlijk.
Zit geen regelmaat in; de ene keer wel de andere keer niet.
Als we de oplader er aanhangen dan doet ie het gelijk weer. Je hoort dat performance line geen contact maakt. Maar als je dan later de fiets even niet gberuikt dan kan die zomaar weer in de storing schieten. Nu al een paar keer bij de fietsendealer geweest maar tot op heden geen heldlere analyse om tot een oplossing te komen. Wie heeft hier ervaring mee? Want een fiets van € 5.000 mag toch probleemloos lopen?
Vijsje onder display is waarschijnlijk te hard aangedraaid (diefstal veiligheid)
Ik heb nieuwe Rise en Muller fiets aangeschaft met vario matic ,een zeer dure aankoop na 300 honderd km een slepend geluid op de achteras .
Fietsenmaker kon er uiteindelijk niets aandoen verder gefietst tot 1000 km en uiteindelijk het achterwiel opgestuurd naar de constructeur Rise en Muller .
Na 6 weken is de fiets eindelijk terug er is een nieuwe achteras (variomatic) geplaatst
Hopelijk is het probleem eenmalig.
Zeer triest voor een fiets met prijskaartje van 5000 euro
Ondertussen rij ik nu ruim 3 maanden / 1000km met mijn R&M Charger3 GT (herenmodel) met Rohloff en Nyon display. Ik blijf het een fantastische fiets vinden. Tot nu geen enkel technisch probleem ondervonden.
Wat ik wel wil opmerken:
– De batterij bevindt zich onderaan de schuine buis. Uitnemen gebeurd probleemloos maar terug in plaatsen is van tijd puur sukkelen. Soms lukt het meteen, maar de meeste keren zit de batterij onderaan niet goed waardoor in klikken niet lukt. Dan telkens weer terug uit en opnieuw proberen. Het zal ongetwijfeld ook aan mijn onhandigheid liggen. Maar waarom de batterij niet aan de bovenkant van deze buis laten in klikken?? Onderaan is puur op gevoel terwijl je bovenaan wel ziet wat je doet. Komt daarbij dat de batterij ook steeds super smerig is door wat er van het voorwiel opspat. Onderweg nam ik tijdens een rustpauze al vaker de batterij mee naar binnen in een zaak. Om deze wat bij te laden tijdens een hapje/drankje. Dan is het echt beschamend om de super smerige batterij aan de uitbater voor opladen even af te geven.
– Ik gebruik ook vaak de gps kaartfunctie in het Nyon Display. Op zich werkt dit prima en duidelijk. Maar de kaartsoftware lijkt me toch dringend aan een update toe. Meerdere fietswegen waarvan ik weet dat ze er toch al een 3-tal jaar zijn, staan er nog helemaal niet op.
Mijn broer en ik hebben de zelfde fiets, Riese & Müller Superdelite GX Vario.
De fietsen bevallen zeer goed, alleen de remmen zijn een drama. Er zij al diverse malen andere remblokken ingezet en geen enkele verbetering. De laatste keer zijn de pasvlakken (waar de remklauw aan bevestigd zit) van de voorvork gevlakt en er zijn Swissstop remblokken gemonteerd. Het remmen is enorm verbetert, alleen bij regen, dan is de Magura wolf in het dorp. Hij huilt het hele dorp wakker. Iemand toevallig een oplossing?
Hoi,
Heb je misschien iets aan dit artikel?
Als dit allemaal niet helpt (zo klinkt het wel) dan is zo’n soort middeltje misschien een idee. Dit zal dan wel wat vaker gebruikt moeten worden vermoed ik maar dat is beter dan dat verschrikkelijke gepiep.
Onderstaande is vandaag besteld, via leasing op het werk.
Proefrit was veelbelovend!
Zeer mooie fiets.
Bedoeling is om toch 3x per week naar werk te rijden (23km enkele rit)
Service en onderhoud kan bij ons op werk worden gedaan.
Cyclobility waar we mee werken, fietswinkel in Roeselare (dichtbij huis)
Nevo GT Rohloff HS (model 2022) – Rohloff speedhub 500/14, 14 speed naafversnelling, riemaandrijving
Nyon display
Battery 625wh
Comfortkit
voordrager met tas
extra kettingslot
H2O enkele fietstas
Tja, bestellen is 1, leveren is wat anders.
2 Nevo’s met vario versnelling besteld, met 625 accu begin Oct2021, levertijd week 46 , in week 46 was dat nog zo echter ze kwamen niet. Ook dealer wist niet hoe of wat en sinds dien elke maand wordt eea afgedaan dat de vertegenwoordiger van R&M zijn best zou doen. Maar helaas nog steeds geen fietsen laat staan een verwachte levertijd.
Riese muller is goed, maar De Bosch motor is een slak. Getest in de ardennen, Heuvel op 10 % stijgen, Maximum snelheid 13 km per uur. Vrouwtje van 70 reed mij op haar sparta met twee vingers in de neus voorbij, later een andere met een Gazelle, Cube en Koga, hetzelfde. Ik heb 85 NW motor. Hoe kan dit?? Ze moeten wel lachen.
Dan wordt je gillend gek als je die oudjes moet laten gaan. Ik heb er meer over gehoord dat de Riese en Muller niet doet wat het beloofd. Ook de E Speed . Je haalt de 45 km per uur, maar dat duurt nog geen minuut en dan is het afgelopen. Verzuring en weg snelheid. Terug naar 30 km per uur en uithijgen. Ondersteuning tot 45 km per uur vergeet het maar.
In januari 2022 heb ik een Supercharger B3 gekocht bij een dealer in Kampen. Afgelopen maand heb ik hiermee door Frankrijk gefietst, ook op onverhard terrein. Op een gegeven moment bleek dat de riem half uit het achter tandwiel was gelopen en daardoor flink beschadigd was.
Terug in Nederland bleek de dealer waar ik de fiets had gekocht inmiddels was gestopt met zijn zaak. Hierdoor ben ik naar een dealer in Apeldoorn gegaan met de vraag hoe dit op te lossen. Het bleek dat de dealer in Kampen het achter tandwiel verkeerd had gemonteerd, met deze schade tot gevolg. De dealer in Apeldoorn heeft contact gezocht met R&M. Maar R&M neemt geen enkele verantwoordelijkheid voor de mismontage en de gevolgen daarvan en staat op het standpunt dat de garantievoorwaarden niet van toepassing zijn. Voor een fiets in deze prijsklasse (ruim 7000,00) had ik van R&M een klantvriendelijker opstelling verwacht. Het zou m.i. niet zo mogen zijn dat als de dealer waar de fiets is gekocht, stopt, de garantie vervalt.
Mijn vouw en ik hebben onlangs e-bike fietsen Ries & Muller aangeschaft (Nevo GT Automatic 1125wh accu) De beste aanschaf ooit, maar wij hebben beiden problemen om de juiste toetsen en knoppen te vinden. Welke idioot heeft bedacht om alles in het zwart te maken ? Geen enkel detail is anders van kleur. Alles lekker zwart. Waarom is dit…
Ik rijd al 4,5 jaar een charger (25km) – beltdrive. Nu 38.000km woon-werk weggetrapt en hij rijdt nog als nieuw. Fantastisch fiets. Geen problemen. Wel service beurt bij iedere 3000km. Hoop er nog lang van te genieten
Koop nooit een Riese & Müller Nevo3 GT vario!
Dat is de conclusie na ander halfjaar fietsen met mijn Nevo.
Hier mijn ervaringsverhaal die ik heb opgedaan met de Nevo die ik in maart 2021 heb aangeschaft.
Het is wel een verhaal dat gevoelsmatig nogal op een neer gaat. Dan bedoel ik van zeer enthousiast naar zeer teleurgesteld.
Na de aanschaf in maart 2021 werd ik in de eerste maanden al geconfronteerd met een tik in het achterwiel waarvoor ik met regelmaat bij de dealer Ten Tusscher in Enschede ben geweest om het te laten verhelpen. Soms lukte dat zodat ik weer een paar weken probleemloos kon fietsen maar het kwam telkens weer terug.
In november 2021 is er uiteindelijke een nieuwe enviolo naaf geplaatst. Ik had toen 9185 km gefietst, en weer ging het daarna een aantal maanden goed.
Het maakte dat ik dan weer tevreden was en dan weer ontevreden met mijn Nevo.
In Maart 2022 begonnen de problemen weer opnieuw met weer een tik in het achterwiel. ( 9814 km) Weer gerepareerd maar twee maanden later weer hetzelfde probleem.
In juli 2022 ( 12000 km) is de fiets opnieuw uitvoerig nagekeken en is een tandwiel vervangen aan de achterzijde.
Opnieuw tevreden omdat het probleem weer weg was maar nu, oktober 2022 km stand 15657, zit ik weer met dezelfde ellende.
Weer zit er een tik in het achterwiel en weer ben ik zeer teleurgesteld dat dit telkens maar weer gebeurt.
Vandaag, 12 oktober 2022 kreeg ik van Ten Tusscher te horen dat de reparatie rond de 400 euro gaat kosten. Het zal wel gerepareerd moeten worden maar ik vind het wel een schandaal dat nu blijkt dat ik kennelijk een behoorlijke miskoop heb gedaan.
Het plezier dat ik aanvankelijk beleefde met de Nevo is omgeslagen in fietsen met ergernis.
Ik betreur het dat ik het moet zeggen maar het vertrouwen in Riese & Muller is tot het nulpunt gedaald.
Van Ten Tusscher heb ik al te horen gekregen dat je met zoveel kilometers deze problemen kunt verwachten dus is de Nevo3 GT vario geen fiets voor kilometer makers.
Ik heb Riese & Müller over mijn problemen met de fiets meermalen benaderd maar ze verwijzen met telkens weer naar de dealer Ten Tusscher.
Blijft het feit dat als ik alles van tevoren had geweten ik nooit tot deze aanschaf was overgegaan. Vandaar mijn aanhef om nooit een dergelijke fiets aan te schaffen.
Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met zoveel problemen met deze fiets.
KEUZESTRESS aankoop e-bike.
Ik ben zowat reeds een jaar aan het uitkijken naar een nieuwe e-bike.
Mijn verwachtingen zijn: een sportieve bike (25km/u) met moderne technologie (riemaandrijving) , knap design en mooie kleur.
Zo kwam ik bij R & M terecht en heb de R&M Charger 3 Vario GT uitgebreid getest. Conclusie: fantastische fiets, rijdt heel lekker, mooi design en verkrijgbaar in mooie kleuren!
Maar, voor mij een serieuze afknapper: de Bosch Performance Line CX maakt een storend zoemend geluid, dit zelfs al in de eco-stand. In het drukke verkeer hoor je dit uiteraard niet, als je een landelijke weg inslaat des te meer…
De dealer wees me er op dat er een nieuw model in de pipeline zat: de Charger 4 met een vernieuwde aandrijflijn en 750W batterij.
Ik heb op dit model gewacht en onlangs getest: grote ontgoocheling want op gebied van dit gezoem is dit net hetzelfde… De Performance Line CX motor blijkt niet verbeterd te zijn, moeilijk te begrijpen dat een gerenommeerde constructeur als Bosch dit zo moeilijk onder controle krijgt.
Wellicht zal het een Brose-motor worden, heb de QWIC Atlas Vario getest:
knappe e-bike en mooie blauwe kleur en de motor hoor je nauwelijks!
Is een jaar geleden aangekondigd maar nog altijd niet leverbaar… (model met riem).
Ik plan echter ook nog even het nieuwe R & M model UBN Five/Seven met Fazua-motor te testen.
Men beweert dat dit een heel stille motor is, bovendien is hij heel compact en licht en zou vrijwel geen extra wrijving geven bij rijden zonder ondersteuning en bij snelheden boven 25 km/u. Ben heel benieuwd!
Alle ervaringen, tips en adviezen die me helpen om een goede keuze te maken zijn heel welkom!
In maart heb ik een RM Supercharger GT Vario gekocht . Dit voor woon-werk: 2 x 40 km per dag door heuvelachtig terrein. Nu heb ik een probleem / klacht rondom de aanschaf van mijn Speed Pedelec ? Hoge Snelheid (HS) fiets waar ik 5600 euro voor heb betaald en waarvoor verplicht ben om deze WA te verzekeren en hoge tarief (tov een gewone e-bike) aan verzekeringspremie te betalen.
Helaas haalt mijn fiets de 45 km/h alleen met heel eigen kracht en trapomwentelingen. Dit bij alleen de wind mee en horizontale of dalende rijbaan.
Ik kan met deze fiets niet veilig meekomen op de rijbaan, waar ik toe verplicht ben, tussen de auto’s.
De fiets is soortgelijk aan een gewone e-bike, maar door CoC verklaring verheven tot HS fiets.
Van de fiets is alleen, software matig, de limitering van 25 km/h verschoven naar 45 km/h.
De motor heeft geen hoger vermogen dan de gewone e-bike. (Bosch zegt dat alle middenmotoren 250 Watt zijn)
Deze klacht heb ik voorgelegd aan mijn fietsdealer maar daar ben ik niet meer welkom.
De reden is dat er, volgens hen, te veel is voorgevallen. Deze voorvallen bestaan uit aantal bezoeken aan de dealer:
1. 26-03-2022 Fiets gekocht :RM Supercharger GT Vario
Echter ik ben onjuist voorgelicht door de verkoper, over de snelheid die de fiets kan halen, 1 uur lang.
Er is verteld dat de fiets het fijnst rijd met ca 38 km/h maar NIET dat de snelheid daarboven met alleen veel eigen kracht / trap-omwentelingen te bereiken is. En dit alleen bij gunstig weer dus de wind mee en geen stijgende helling in de weg. Tevens is mij ook een niet goedgekeurde helm voor een HS fiets geleverd en er ook niet verteld dat het slot niet ART goed gekeurd is en de daarmee de fiets niet tegen diefstal te verzekeren.
Ook bleek de fiets niet de PerformanceLine CX motor zoals in de advertentie stond te bevatten maar de PerformanceLine, met minder koppel.
2. 01-04-2022 Reparatie aan achternaaf, welke volledig gebroken was. (Garantie)
3. 02-04-2022 Klacht ingediend over de onjuiste voorlichting te lezen in punt 1.
4. 15-04-2022 Behandeling van mijn klacht dat de fiets nagenoeg de 45 km/h niet haalde maar een gemiddelde maximum van 38 km/h
5. 23-04-2022 Aanschaf / omruilen van RM Supercharger GT Vario (Enciolo naaf en riem) met RM Supercharger GT Touring (derailleur) Dit als oplossing om toch de 45 km/h te kunnen bereiken. Tevens een 2e RM Supercharger GT Touring voor mijn fietsvriend aangeschaft.
6. 24-04 2022 Ophalen van de HS Touringfiets en inleveren van de geleende e-bike die ik mocht gebruiken op 23 en 24 april. Echter de e-bike is in die dagen bestolen van de accu ondanks ik er zorgvuldig mee om ben gegaan. Op 23 april de diefstal meteen aan de dealer gemeld en deze zei, “daar komen we wel uit en overal is een oplossing voor “.
7. 28-04-2022 De oplossing voor hem en zijn fiets was mij de nota te sturen van 870,90 voor de schade aan de e-bike/ diefstal accu.
8. 08-05-2022 Wederom klacht ingediend dat ook de RM Supercharger GT Touring de 45 km/h NIET haalt maar dat de gemiddelde snelheid wel iets omhoog is gegaan na ca 40 km/h.
9. 20-05-2022 aangegeven dat ik de rekening van 870,90 euro wens te betalen. Dit na overleg met jurist en WA-verzekering welke zeggen dat ik goed huisvaderschap had uitgevoerd en niet ik de dief was.
10. 27-05-2022 er is een diagnose rapport gemaakt van de motor en accu en deze was goed: dwz geen punt gevonden waarom de fiets niet makkelijk de 45 km/h kan halen en vasthouden
11. 24-08-2022 Kapotte accu ingeleverd
12. 25-08-2022 nieuwe accu opgehaald. Hierbij vroeg ik om de verpakking / doos waar deze in heeft gezeten. Op deze vraag werd de verkoper zeer agressief en verweet mij dat ik de zaak veel geld had gekost.
13. 23-09-2022 aan R&M om de CoC / CvO gevraagd. R&M vroegen om hierover contact op te nemen met de dealer.
14. 29-09-2022 en 14-10-2022 om de CoC / CvO aan de dealer gevraagd per mail maar hierop geen antwoord gehad en ook geen CoC / CvO ontvangen
15. 15-10-2022 op verzoek van R&M weer per mail contact gezocht met dealer en afspraak proberen te maken voor een nieuw diagnose rapport. Wederom geen antwoord gekregen op mijn mail.
16. 15-10 2022 door een andere fietsendealer en Bosch importeur een diagnose rapport van mijn fiets laten maken. Geen bijzonderheden gevonden mbt het vermogen / maximale snelheid.
17. 21-10-2022 Wederom afspraak gemaakt voor 11-10-2022. voor onderhoud / servicebeurt wat bij de aanschaf van de fiets zat.
18. 12-11-2022 De dealer heeft telefonisch aangegeven dat ik niet meer welkom ben voor de servicebeurt van mijn fiets.
Nu zit ik dus met een fiets die de 45 km/h nauwelijks haalt en ook geen snelheid boven de 40 km/h lang kan vasthouden.. Hier kan en wil de dealer niets aan doen. Ook geeft de fabrikant geen oplossing en verwijst mij elke keer naar de dealer.
Voor de RDW moet een HS fiets voldoen aan het feit de fiets niet gelimiteerd is tot 25 km/h maar tot 45 km/h
en dat het vermogen van de motor groter moet zijn de 250 Watt.
Bosch geeft aan dat hun motoren allemaal 250 Watt zijn, ook de motor (DBU290P) in mijn fiets.
Hiermee is mijn fiets dus een halve HS fiets. (Niet boven de 250 Watt vermogen)
Echter R&M geeft op de CoC aan dat mijn motor 300 Watt is. Op de fiets is een sticker geplakt met 260 Watt (0,26kW).
Er onduidelijk en onbegrijpelijk allemaal.
Het niet halen van de 45 km/h geeft mij een onveilige gevoel op de rijbaan tussen de auto’s.
Van meerdere (R&M) fietsendealers wordt ook gezegd dat een HS met Bosch middenmotor niet zo krachtig is / minder vermogen heeft dan een HS fiets met de motor in het achterwiel.
Al met al vind ik dat ik niet de juiste informatie over mijn fiets heb gekregen en voel me heirdoor bedrogen.